Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vedr. "for tidligt" indberette indkomstændringer

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Apr 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle I kloge hoveder,

min hustru og jeg står i følgende situation:

Min hustru har A-indkomst i januar OG februar i år og stopper derefter som lønmodtager for at overtage noget arbejde vi har i vores selvstændige virksomhed.

Virksomheden ejer jeg og planen var at jeg udelukkende skulle have B-indkomst af overskuddet fra denne i 2013. Det har imidlertid ændret sig, således at jeg pr. 15.april/1.maj bliver lønmodtager på fuld tid.

For at beregne om det kunne betale sig for os, gik jeg ind på min forskudsopgørelse først og rettede til, hvad jeg forventer at få i lønindkomst, samt nedjusterede virksomhedens overskud, med det jeg forventer vi samlet vil have af overskud i 2013. Samt at jeg noterede hvad min hustrus fradrag (som medarbejdende ægtefælle) bliver i månederne fra marts og året ud.

Nu er forskudsopgørelsen så imidlertid klar, dog med lidt andre resultater end jeg havde forventet, hovedsageligt nok fordi jeg har lavet den fejl at jeg har sat skattekortenes gyldighedsdato fra 1.februar (både min hustrus og mit). På trods af at ændringerne reelt set først sket for min hustru pr. marts og for mig pr. april/maj.

Mit spørgsmål er nu:
Bør jeg ændre vores forskudsopgørelser tilbage til det forventede fra årets start? Så rette min hustrus til, med gyldighed fra 1.marts og derefter mit fra april/maj?

Eller skal jeg udelukkende forholde mig til de tal der nu står på vores lidt misvisende forskudsopgørelser?

Med Venlig Hilsen

Dan Bering

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46709
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:04

skal det stemme skal gyldigheden jo stemme. Du kan jo godt lave tallene, køre alt igennem og trykke VIS KONSEKVENSER så ser du - men du behøves ikke gemme. Det kan du gøre fra din kone fra den dag hun lige er sluttet det nuværende og begynder dit, og samme for dig

ps - vær opmærksom på, at når din kone er ansat som medhjælpende hustru så kan hun formentlig ikke få dagpenge hvis hun slutter hos dig - 

Hun skal i alle fald tale åbent med a kassen om det og hører hvad det betyder for dagpenge evt. HVIS det har betydning for jer

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Apr 12
Skrevet kl. 21:08

Jeg er klar over det mht. a-kasse. Og planen er at hun skal overtage så meget af mit arbejde (dog ikke over de tilladte 50 pct), at hun kan "leve" af det.

Men nu da vores nye forskudsopgørelser er dannet, skal jeg så rette tilbage til årets start udgangspunkt og så efterfølgende tilrette?

For i så fald vil den ikke "vise konsekvenser" med det samme, men vi skal så vente på at SKAT vender tilbage.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46709
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:31

for at jan feb skal blive korrekt - skal du nok tilbage til den oprindelige ja - og så lave ændringer fra den dato for hver af jer det drejer sig om, og tage vis konsekvens

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Apr 12
Skrevet kl. 21:43

Tak for hjælpen.

Sidste spørgsmål:

Da vi har faste kunder i vores virksomhed og derfor har en klar forventning om hvad virksomheden får af overskud, skal jeg så angive det overskud der vil være i henhold til min hustrus overtagelse af "mit overskud", altså mulighed 1 eller 2 af nedenstående:

1) Indgang til 2013, vores første forskudsopgørelser:

Forventet overskud af virksomhed 800.000 (på mit skattekort)
0-angivelse i lønindkomst
0-angivelse i fradrag for medarbejdende ægtefælle (da planen var at hun skulle være lønmodtager hele året) 

2) Nu med viden om at min hustru overtager en del af virksomhedens overskud, stopper som lønmodtager og jeg senere på året starter som lønmodtager, MEN VIRKSOMHEDENS OVERSKUD HALVERES PGA min lønindkomst:

Forventet overskud af virksomhed 400.000 (på mit skattekort)
0-angivelse i lønindkomst (da denne ændring først sker pr maj)
200.000 i fradrag for medarbejdende ægtefælle
+
Min hustrus lønindkomst t.o.m februar, på hendes egen forskudsopgørelse.

PFT.

Dan 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)