Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmabil i ApS -> Hvilke afskrivninger er der for selskabet?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 299
Fra  DForm Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et spørgsmål som jeg synes at have svært ved at finde svar på. Hvis et ApS køber firmabil til eks. 200.000 kr. og bilen i øvrigt anvendes 100% erhvervsmæssigt (specialindrettet firmabil). Så kan den så vidt jeg er oplyst fradrages som driftsmiddel med 25% (40% i 2013 pga skattereform 2012) - er det ikke korrekt?

Hvad med de kørte km. Hvis bilen kører eks. max 20.000 km om året. Er der noget skattefradrag for ApS'et for de kørte km? Der er jo hverken tale om fri bil, eller kørselsgodtgørelse for lønmodtageren der kører i bilen.

På forhånd tak!

Mvh Daniel Duvald - Speciale: Design & udvikling til Joomla CMS, Wordpress, Magento & Prestashop
Kvalitets-webhosting

Tilmeldt 19. Oct 12
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Daniel

 

Du er på rette spor.. Skattemæssigt vil bilen skulle indgå i "driftsmiddelsaldoen", hvorpå man kan foretage op til 25 % afskrivning hvert år -> tage fradrag skattemæssigt for 25 % af saldoen hvert år. Hvis bilen er en REN erhvervsbil som du skriver, så mener jeg ligeledes du har ret i, at der er sket noget nyt med skattereformen 2012. Men det der er ændret er at den vil kunne medgå i en "ny driftsmiddelsaldo" og til 115 % => 15 % ekstra at afskrive på. Dvs. hvis den koster 200 tkr. så kan den indgå i "driftsmiddelsaldo ny" til 230 tkr.

Det er dog et krav at der er tale om en sprit ny bil, ellers kan den kun medgå til normale 100 % (200 tkr).

Den med de 40 % i afskrivning i 2013, har jeg ikke hørt om. Så vidt jeg ved er der også i indkomståret 2013 kun adgang til 25 % afskrivning på driftsmiddelsaldoerne.

 

Det sidste med de 20.000 km er du på afveje. Grænsen anvendes ved skattefri kørselsgodtgørelse. Hvis bilen købes og ejes af ApS'et vil denne ikke kunne give skattefri kørselsgodtgørelse til sig selv :-) Det ville kun være aktuelt hvis der var tale om en privat ejet, som blev anvendt i firmaet - her ville man så kunne få de 3,82 kr/km for de første 20.000 km og derefter kun 2,13 kr/km.

Fra Århus
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 299
Fra  DForm Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :

De 40% kom jeg frem til ved at lægge 15% oven i de alm. 25% afskrivning efter at have læst her: http://www.tax.dk/pjecer/afskrivning.htm men det er måske ikke så enkelt. 

Men lige for at få afklaret, så er der INGEN km afskrivning for en 100% ren firmabil, korrekt?

Og i øvrigt tak for svar :-)

Mvh Daniel Duvald - Speciale: Design & udvikling til Joomla CMS, Wordpress, Magento & Prestashop
Kvalitets-webhosting

Tilmeldt 19. Oct 12
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 17:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Aaaarh, så forstår jeg bedre.. Men du er på gale vej. Jeg illustrerer lige ved et taleksempel.

Beregning af afskrivning år 1 for en 100 % erhvervsbil til 200 tkr.:

Efter de gamle regler:

Driftsmiddelsaldo primo = 0

Tilgang til kostpris = 200 tkr

Driftsmiddelsaldo ultimo = 200 tkr.

Afskrivning, 25 % heraf = 50 tkr.

 

Efter de nye regler:

Driftsmiddelsaldo NY primo = 0

Tilgang til kostpris = 230 tkr

Driftsmiddelsaldo NY ultimo = 230 tkr.

Afskrivning, 25 % heraf = 57,5 tkr.

 

Som du kan så "får" du igennem skattereformen en gave i år 1 på 7,5 tkr. ekstra afskrivning => ApS'et får en skattepligtig indkomst der er 7,5 tkr. lavere end den ellers ville have været.

 

Afskrivning for sådan en bil beregnes ikke efter km men udelukkende som ovenfor.

Tilmeldt 19. Oct 12
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Beholdes bilen til den bliver rigtig gammel og dermed er nået at blive fuldt afskrevet vil de nye regler rundt regnet betyde, at du totalt har haft 15 % ekstra at afskrive på => du har på bilen ovenfor fået 30 tkr. i "gave".

Da et ApS betaler 25 % i selskabsskat vil du herfor have "fået" en "gave" på 25 % af 30 tkr.

Fra Århus
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 299
Fra  DForm Skrevet kl. 17:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, så forstår jeg det bedre. Gælder disse regler også for indkøb til eks. specialindretning af bilen, maskiner, inventar og software? Er de alle at betragte som driftsmidler i firmaet? Jeg er bekendt med småsaldigrænsen. 

Mvh Daniel Duvald - Speciale: Design & udvikling til Joomla CMS, Wordpress, Magento & Prestashop
Kvalitets-webhosting

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :

ja hvis de er nye og ikke straksafskrives

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 299
Fra  DForm Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Fornemt - tak for hjælpen til jer begge! :-)

Mvh Daniel Duvald - Speciale: Design & udvikling til Joomla CMS, Wordpress, Magento & Prestashop
Kvalitets-webhosting

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)