Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhed eller Forening???

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Mar 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har gennem meget lang tid frivilligt samlet penge, tæpper, mad mm. til herreløse hunde i østeuropa på forskellige internater. Indtil har jeg bare taget derned og givet dem de forskellige ting :)

Jeg har nu efter lang tid fået en samarbejdsaftale i hus, med en større hundemadsproducent og er nødt til at være med struktureret og kan også forstå at jeg skal være "registreret". 

Jeg vil gerne gøre dette hele mig liv, det giver mig meget at hjælpe andre. Men vil også gerne virke seriøs. Derfor spørger jeg da jeg intet ved.

Hvad er forskellen på en virksomhed og en forening og hvad vil være bedst at lave? 

Fra København S
Tilmeldt 21. Oct 12
Indlæg ialt: 110
Fra  Beerpong Liga DK Skrevet kl. 20:30

Det er det samme.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:40
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

En virksomhed har typisk som formål at tjene penge til ejerne. Det er det, en virksomhedskonstruktion egner sig bedst til.
En forening har typisk et andet formål og bruger pengestrømmen til at opfylde sit egentlige formål.
Ud fra det, vil det være mest logisk at stifte en forening.

I en virksomhed har du gode redskaber til selv at tage og bevare styring og kontrol.
I en forening, er det den valgt bestyrelse, som har den formelle magt, og selvom du i starten selv har kontrollen, risikerer du at miste den af foreningspolitiske årsager.
Det lyder umiddelbart som et godt argument for at køre dit projekt i en virksomhedsform.

På grund af, at du slev har kontrollen i en virksomhed, og på grund af at en virksomhed oftest har til formål at tjene penge til ejeren, vil mange have en vis skepsis over for at sponsorere eller donere til en virksomhed. Den samme argumentation med modsat fortegn betyder, at mange vil have letere ved at sponsoerer eller donere til en forening.

Du kan læse om projektorganisering i min bog Projekthæftet, som kan lånes på biblioteket og ligger frit tilgængelig på www.projekthæftet.dk.

Venlig hilsen

Hans

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)