Vi er ganske vist nye på Facebook - Vi er også klar over at vi på ingen måde er i front når det kommer til brugen og udnyttelsen af Facebook. Så dette er selvfølgelig noget vi vil fokusere meget på i fremtiden.
Jeg vil dog lige dele lidt oplevelser med jer, som har været med til at sparke os igang og givet os mod på at satse endnu mere på Facebook!
Vi har i december modtaget flere henvendelser i private beskeder på vores Facebooksider, end vi har modtaget henvendelser på mail og support tilsammen. Det er en tendens der har været kraftigt stigende, men i december slog det rekord.
Vi har løst supportsager på Facebook, både åbent og via private beskeder. Vi har fået henvendelser på Facebook, som har ført til direkte salg for over 20.000 kroner i alt. Vi har fået en fantastisk feedback fra flere brugere, som siger at de ville ønske at flere webbutikker var så hurtige til at hjælpe via Facebook - Enkelte har endda kontaktet os, for at rose os for håndteringen af andre folks supportsager på Facebook.
Vi har endda oplevet at folk har kontaktet os på meget skæve tidspunkter af døgnet med "råb om hjælp". Vi havde f.eks en henvendelse på Facebook fra en der ville købe et tilsætningsstof som han skulle bruge nytårsaften. Det var fredag aften før nytår. Vores lager var lukket og åbnede først den kommende onsdag. Og som pakke, ville det ikke kunne nå frem selvom vores lager havde været åbent. Efter 10 min snak på Facebook, endte det med at vi solgte ham nogle små dåser vi havde på vores kontor - dem afsendte vi samme aften som et brev, og han nåede således at få det han skulle bruge til nytårsaften.
Hvis han havde skrevet på vores support, havde vi ikke set henvendelsen før det var for sent. Så havde han ikke fået det han stod og manglede - og vi havde ikke fået et salg.
At ovenstående nærmest er begyndt at flytte ud på Facebook og væk fra vores hjemmeside og mail, gør det selvfølgelig meget sværere for os at holde styr på, hvor vi før havde alt samlet på én platform - vores hjemmeside. Men omvendt vil vi heller ikke forhindre folk i at kontakte os ad den vej, hvis det er det de gerne vil.
December har således åbnet mine øjne for Facebook og fået mig til at indse at år 2013 er året hvor vi nok kommer til at bruge nogle penge på at være endnu bedre tilstede på Facebook.
Og så er det at det slår mig, at jeg vel umuligt kan være den eneste webshopejer, som har oplevet denne tendens?
Så hvis nogen har erfaring med ovenstående, må i meget gerne dele ud af jeres oplevelser og hvad i selv gør for at skabe den gode kontakt på Facebook. Så kan vi alle lære lidt af hianden :-)