Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dygtige børn bliver betegnet som "bøller"

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 30. Dec 12
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 00:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Hej alle Aminoer!

Der er hundredvis af børn i folkeskolen der er dybt rastløse, det interessere dem simpelthen ikke at gå i skole. Hvad falder den unge teenager ind når der er noget der ikke interessere ham, at flygte fra det selvfølgelig - jeg er selv 16 år kender til det!

Han vælger at pjække fra timerne fordi han er så satans rastløs, og fuld at krudt - han gider ikke og sidde og spilde tid på en 50-årig gammel "små-kedelig" lærer der sidder og fortæller om konge-huset over en kande kaffe i historie timen, og det har jeg fuld forståelse for.

Når den unge så er kommet hjem(han har pjækket) går han ind på fx. DBA, hans egen website, læser om marketing - eller biografier om iværksættere, sælger knallerter i haven, eller arbejder.Ingen af de ting er ufornuftige - Det vil sige han lære sig selv om de ting der interessere ham. Men i dette tilfælde vil læren tro han er en bølle og ringe til hans forældre. Prøv og hør her - der er så meget forskel på om han tager ud, ryger en masse tjald, drikker øl og stjæler, end han tager hjem og læser og ser nyhederne! - Det er i denne situation forældrene skal komme på banen!

Hvis forældrene ved at deres barn fortager sig fornuftige ting i hans "pjække-timer" burde de ikke skælde ud, de burde tværtimod være glad for deres knægt har en god, og fornuftig interesse. De skal selvfølgelig forklare deres barn at man bliver nødt til at tage i skole, simpelthen motivere deres barn.

- FORÆLDRE, SKÆLD UD HVIS DE FORTAGER SIG LORTE TING! fx. hærværk, hash, tyveri osv. Hvis jeres barn brænder for noget støt, også selvom han pjækker.

Gør det ikke til en straf at han brænder for noget, og har for meget krudt i røven til at side på en skolebænk :)

Kommenter indlægget hvis i er uenige, eller enige - På forhånd tak :)

MVH JONATHAN WP 

Fra Ringsted
Tilmeldt 21. May 12
Indlæg ialt: 1747
Skrevet kl. 01:29

Selvom folkeskolen er dødhamrende kedelig, så er det nu alligevel meget godt at bide det i sig. Jeg sov selv fra 6. klasse til starten af 9. klasse, pga koncentrationsbesvær som ikke blev opdaget før senere, så jeg gik glip af en del grundlæggende ting, som ville have været rare at kende til. I mit tilfælde tænker jeg specielt matematik, da det virkelig er et ømt punkt for mig denne dag i dag.

Hvis en elev pjækker fra skole, fordi han eller hun foretager sig noget som denne person brænder rigtig meget for - som fx at sælge knallerter, så burde man nok overveje om denne ikke skulle over i noget der kunne bidrage endnu mere til fremgangen. Hvis personen fx fikser knallerter for derefter at sælge dem, så ville skoletiden måske være bedre spenderet på en skole hvor man roder med knallerter, og samtidig har almindelige timer ved siden af. Så får man lidt af begge dele, og bedre motivation til ikke at pjække.

Sov bedre om natten med en kontinentalseng

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 02:06
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Nogle ting er man bare nødt til at bide i sig.

Det er også problematisk, hvis barnet så vokser op med den opfattelse at hvis der er noget der ikke lige fanger 100% så "skrider man bare" det skal også forståes i overført betydning.

Fra malmø
Tilmeldt 11. Mar 12
Indlæg ialt: 134
Fra  Looky Management Skrevet kl. 02:34

Du har ret.

Nu er det længe siden jeg har gået i folkeskolen, men kan sagtens følge dig i at tingene man lærer i folkeskolen, ikke er så up to date med hvad der faktisk sker i resten af verden. Sad selv for et lille halvt år siden og sagde til min universitetslærer på kua, at det fint nok det jeg lærer nu, men hvis jeg skal kunne skabe noget nyt og kreativt nytter det sgu ikke at læse om noget, som er skrevet i 1903 osv.

Skoler bør bare kunne følge med tiden som den er. Selv børn på 2 ved hvordan man skal styre en ipad, børn på 9 kan håndtere en mobil bedre end deres forældre.

Folkeskolen og andre skoler har et ansvar for at du har noget nyt at lære indenfor verden idag, såvel som det traditionelle, som vil gøre at du blev siddene og lyttede efter. Du vil gerne fanges istedet for at høre ti gange om hamlet osv.

Ved godt det er hård kost men du vil forstå en dag - hvorfor du gennemgik det.

At man bliver dømt til at være bølle er svær at håndtere, fordi sådan var det dengang jeg var barn og selvom det kun er 15 år siden, så handler det i og for sig bare om at følge med i hvad der sker. En folkeskolelærer på 60, er jo ikke med på moden som du er nu. Det handler om generationsskifte.

Forældre har ansvaret for at barnet for den støtte der behov for, også hvis det handler om at starte eget firma som 16 årige, eller sætte sig ned på den stol i skolen.

Ved godt at børn vil ud og brænde energien af på andet end skolen, men nogle gange må man bide i det sure æble.

Håber du finder en løsning og for vendt folkeskolen lidt på hovedt, så bøller ikke er bøller som de var engang og kloge får brug for at komme ud med deres træng til at vise hvad de kan.

Fra Århus N
Tilmeldt 13. Aug 12
Indlæg ialt: 932
Fra  TORNBJERG Skrevet kl. 06:38
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Syntes faktisk du har fat i noget, men jeg kan ikke finde ud af om det virkelig er så positivt...

Da jeg startede 7 klasse gad jeg ikke skolen mere, det hele var sku så nemt, alle fag scorede jeg 7-10 og nogle 12 i, ved bare at lave tingene halvt (altså i klasserne inden).
7.klasse var et helvede for mine forældre, tog "pjække-timer" 2-4 dage om ugen, og mistede næsten 70-80% af 7 klasse.
Ikke smart, nu når jeg ser tilbage på det.
Jeg solgte ikke knallerter eller så nyheder, men jeg røg heller ikke tjald, jeg gad bare ikke.

Hvordan skal man sortere i "rigtigt" pjækkeri kontra mit pjæk? :-)

8-9klasse kunne jeg selv og andre sagtens se at der var sket en lille forandring, jeg var jo faldet bagerst (næsten) i klassen i fag som fysik, matematik og biologi.
Skiftede lyn hurtigt skole og startede "forfra" men der hjalp det mig slet ikke, der var faktisk kun en vej efter en pjække-tur og efter at mine forældre de "lod" mig ødelægge min tydelige fordel (Jeg giver slet ikke dem skylden, men jeg lavede intet skidt i mine fri timer men heller intet lærende eller positivt..) - Jeg måtte jo pludselig kæmpe for at "komme op" igen.

- Det gjorde jeg, fik en super 9kl. eksamen og ihh det gik godt osv :-)
Meen, tænk på alle de børn der så ikke lige har mentaliteten som 14-15 årig til at sparke sig selv i røven efter deres forældre var "søde" i pjækketimerne? :-) ( og måske har de ikke tid til at hjælpe dig/barnet nu, da de arbejder osv osv nu om dage)
Syntes bestemt ikke om pjækkeri nu om dage, hverken i folkeskolen eller på videregående udd.

Men meget fint indlæg :-) 

Vh Chris 

http://tornbjerg-cute-cut.dk/ - Hundefrisør i Århus, hundeklip, soignering mm.

Fra Stoke
Tilmeldt 16. Nov 11
Indlæg ialt: 866
Skrevet kl. 07:05

Jeg kan godt følge dig langt hen af vejen, men du skal også passe på med bare at give alle andre skylden for (dine?) mangler. Folkeskolen er en basisuddannelse der sikrer et minimumsniveau af dannelse. Det kan godt være du ikke synes det er det fedeste i verden, men uden en folkeskoleuddannelse er man jo absolut intet. Derfor bliver man nødt til ligesom at udvikle en form for ansvar for sig selv og ikke nødvendigvis skyde skylden på:

Systemet

Lærerne

Forældrene

(I den rækkefølge jvf din historie)

Det er på intet tidspunkt elevens skyld at vedkommende ikke kan passe sin skole, det må jo være det dumme system, eller den kedelige lærer.

Når du er færdig med folkeskolen kan du gøre præcist som du vil. Jeg ville til enhver tid anbefale en videreuddannelse, men hvis du absolut vil sælge knallerter i haven, så står det dig frit for.

@Christoffer

Synes ikke der findes noget godkendt pjæk. En folkeskoleuddannelse kan være nem eller svær, men vigtig viden vil blive misset hvis du ikke er der. Det kan godt være du siger at du klarede dig fint i dine prøver, selvom du aldrig var der, men tænk på hvis du lagde lidt indsats i det. Du ville ikke alene have blevet klogere, du ville jo nærmest også score max i alle fag. Din familie bliver stolt af dig, du kommer videre med flotte karakterer. Netop flotte karakterer er måske mere relevant på ungdomsuddannelser, da gode karakterer åbner væsentligt flere døre, men hvis du går ind på en ungdomsuddannelse med den tankegang at du bare skal klare dig igennem med karakterer svagt over middel, så er det jo formentlig det der kommer til at ske.

Jeg snakker af erfaring og her på Uni har jeg stadig de dårlige vaner, som gør det sværere, ikke umuligt, men bestemt sværere end hvis jeg bare havde lært mig selv at give den 100% fra folkeskolen af.

Noget at tænke over ligemeget hvad. 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 07:07
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 7 person

Jonathan :
Der er hundredvis af børn i folkeskolen der er dybt rastløse, det interessere dem simpelthen ikke at gå i skole. Hvad falder den unge teenager ind når der er noget der ikke interessere ham, at flygte fra det selvfølgelig

Jeg tolker det som dårlig opdragelse, og snotforkælede unger!

Dårlig opdragelse fordi, det er et udtryk for at forældrene har ladet børnene slippe, hver gang der var noget der ikke lige behagede dem. De har ikke lært dem, at indimellem bliver man bare nødt til at gøre noget, også selvom man måske ikke kan se formålet, og selvom man måske ikke har lyst. Sådan er livet - LIFE'S A BITCH!

Snotforkælet, for børnene har givetvis ingen ide om at der skal ydes før der kan nydes. Det er godt nok nemt at træffe behagelige beslutninger, så længe mor og far betaler for mobilregningen, at der kommer mad på bordet og tøj på kroppen.

Og så er jeg slet ikke sikker på at teenagere, sådan generelt set, kan gennemskue hvilke konsekvenser deres valg, og ikke mindst fravalg, får om 10-15-20 år. De har en alder, og en så begrænset livserfaring, at de i en vis udstrækning bør stole på at de valg der er truffet for dem, generelt set er i deres interesse. 

Mens danske elever ikke gider lave noget der ikke er interessant, og pjækker fra det de ikke kan se en mening i, så er der elever i Kina, Indien og ja, også her i USA, som hver dag kæmper om at være den bedste, så de kan komme på de bedste skoler, få de bedste jobs og skabe en god karriere. Jajaj, men i Danmark er vi bedre end resten af verdenen, vi skal leve af viden og gode ideer. Jo tak, men hvor skal de komme fra? Johnny på bistandshjælp, som ikke fandt mening med skolen, og derfor ikke mødte op, som nu ikke kan finde job (undskyld til alle der måtte hedde Johnny)?

Jo, nogle af dem der sidder i folkeskolen, og ikke kan koncentrere sig fordi der er noget mere interessant der trækker, kan sagtens få succes. Og der findes gode eksempler på det, ikke mindst her på Amino. Men hvis der sidder, ja, lad os bare sig 5 elever i hver klasse, som finder undervisningen og skolen totalt ligegyldig, hvor mange af de 5 tror i så der bliver millionærer? Realistisk set? Se på jeres egen skole, hvor mange af de tidligere elever på skolen er millionærer? Svarer det til 5 elever i hver klasse,fra hver årgang? Næppe.

Mvh Carsten

Fra Århus N
Tilmeldt 13. Aug 12
Indlæg ialt: 932
Fra  TORNBJERG Skrevet kl. 07:52

Kristoffer Broholm:

@Christoffer

Synes ikke der findes noget godkendt pjæk. En folkeskoleuddannelse kan være nem eller svær, men vigtig viden vil blive misset hvis du ikke er der. Det kan godt være du siger at du klarede dig fint i dine prøver, selvom du aldrig var der, men tænk på hvis du lagde lidt indsats i det. Du ville ikke alene have blevet klogere, du ville jo nærmest også score max i alle fag. Din familie bliver stolt af dig, du kommer videre med flotte karakterer. Netop flotte karakterer er måske mere relevant på ungdomsuddannelser, da gode karakterer åbner væsentligt flere døre, men hvis du går ind på en ungdomsuddannelse med den tankegang at du bare skal klare dig igennem med karakterer svagt over middel, så er det jo formentlig det der kommer til at ske.

Jeg snakker af erfaring og her på Uni har jeg stadig de dårlige vaner, som gør det sværere, ikke umuligt, men bestemt sværere end hvis jeg bare havde lært mig selv at give den 100% fra folkeskolen af.

Noget at tænke over ligemeget hvad. 

Det med godkendt var nu mere ment til opretters opfattelse af pjæk mht at lave noget man kunne lide og interesse osv :-)

Lige præcis det med indsatsen har skam også plaget mig, nu skal jeg ikke gøre mig selv til et wonderchild, kan ikke lide at lyde stor/større end andre, men jo, jeg fortryder indsatsen :-) - At jeg så ødelagde det på det år, gjorde at jeg har "smagt" det sure æble, og ved at man ikke skal hoppe over det laveste sted eller bare tage let på det hele, så hellere præstere en for høj indsats :-)
Derfor tænker jeg altid at jeg ikke går efter middel karakter, men gør alt jeg kan for at score så højt jeg kan.

- Ja noget at tænke over, men 100% giver dig også 100% igen, og derfor er 100% altid vigtigt når det har noget med indlæring og studere at gøre :-)

http://tornbjerg-cute-cut.dk/ - Hundefrisør i Århus, hundeklip, soignering mm.

Fra Gørlev
Tilmeldt 25. Sep 10
Indlæg ialt: 564
Fra  Rohdemedia Skrevet kl. 07:54

Jeg kan godt følge dig på nogle af punkterne, men jeg mener stadig det er fornuftigt at gå i skole. Selvom der er stort set intet i skolen der interessere mig møder jeg trofast op hverdag. Jeg mener dog at der skulle være med undervisning i andre og mere praktiske ting såsom når du kommer i 8-9. klasse skulle du begynde at lære diverse skatte regler, hvordan det hele forgår med løn osv. til når du kommer ud i den rigtige verden. Og derudover burde skolen også tilpasse sig efter børn der lige netop brander for noget andet.

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 08:00
Så håber jeg da at når du engang sidder som leder lader dine medarbejder lave ting i arbejdstiden der ikke har relevance til arbejdet.

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)