Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af udgående porto

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Nov 12
Indlæg ialt: 74
Fra  beatboxx Import Skrevet kl. 23:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Hvordan skal portoen for sendte pakker/breve bogføres under udgifter (sender fragtfrit)? Og skal SAMTLIGE pakker/breve bogføres hver for sig, eller må man samle pr. dag evt.?

3daysale.dk - Coming soon!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:49

Din kontoplan vil normalt som standard indeholde en driftskonto som kan hedde pakkeporto konto og en anden som kan hedde f.eks. porto og gebyrer - men jeg forstår ikke helt momsdelen af spørgsmålet, slet ikke udtrykket udgående moms i forbindelse med udgifter (du sender jo fragtfrit)

Normalt er der ikke moms på almindelig porto som udgift - men hvis det er noget forsendelse hvor du bliver faktureret for forsendelse og kan se der er lagt moms på ud fra din regning, ja så er det jo som så meget andet med moms bare at bogføre udgiften med moms og alt resten som normalt portoudgift uden moms

Det skal dog fremgå klart af din betaling for forsendelsen, at du har betalt moms naturligvis, og det har du ikke på ex. frimærker o.l.

Du skal jo kunne vise præcist hvordan du kommer til beløbet i bilaget for alle de enkelte poster men kan du det, må du godt bogføre i EN daglig post 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Nov 12
Fra  beatboxx Import Skrevet kl. 23:52

Tak Cookie.

Du har helt ret. Det er mig der snorksover her i aftentimerne. Overskriften skulle ikke være "moms" men porto. My bad.

Edit: overskriften er rettet.

Tilmeldt 21. Nov 12
Fra  beatboxx Import Skrevet kl. 23:58

... men f.eks. har jeg sendt 5 breve ud med et produkt de seneste 2 dage, og der har jeg bare bestilt min porto via sms ved post dk. Så får man en fin lille kode at skrive oppe i højre hjørne af brevet, og så bare afsted. Skal jeg så bevise det via en udskrift fra min tlf. regning?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:05

Hvis portoen fremgår klart på den måde, så går det vel, men det er ikke en metode jeg ville bruge på sigt som virksomhed - enten stempelmaskine eller slikke på - for at få en klar regning for porto -

Det er ikke godt at ha telefonen rodet ind med mindre deres afregning klart viser, at det er porto for xx kroner - eller togbilletter for yy kr og min erfaring er, at det ikke er tydeligt i regningsspecifikationen

Du får også så en telefonregning som indeholder moms for en stor del, og ingen moms for en anden andel, så det er i mine øjne rod i bogføringen selv hvis virkeligt specifikationen i dit tilfælde skulle vise tingene helt adskilt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Nov 12
Fra  beatboxx Import Skrevet kl. 00:11

Jeg takker for rådene. Så må jeg hellere få smurt tungen, og så købe nogle "fysiske" frimærker :)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)