Jeg overvejer at åbne en butik, efter at have drevet en webshop i snart et år. I dag var jeg ude at se på nogle lokaler, samt "tælle mennesker" og beliggenheden (på Frederiksberg) må siges at være ret god. 350 meter længere nede af vejen, på den modsatte side, ligger dog en butik der minder ret meget om den jeg tænker på at åbne. De har ikke samme mærker, men samme stil og kategorier af varer. Jeg tænker at det både kan være godt og skidt med en konkurrent tæt på. Godt fordi man har noget at leve op til, og måske vil man gøre sig ekstra umage. Godt fordi de handlende har mere at vælge imellem. Der ligger også mange tøjbutikker på samme gade, med diverse mærker modetøj. De så ikke ud til at mangle kunder i deres butikker, selv om man måske med det blotte øje vil mene de har ens tøj i brune farver ;-) Dog tænker jeg også at det kan være skidt at vælge den beliggenhed. Det er første fysiske butik, så måske vil man gerne være alene i hønsegården? Hvad siger I mon til denne problematik? Skal jeg lede videre efter lokaler et helt andet sted ? |
Da vi skulle sælge vores ene butik, var én af de interesserede en malerforretning.
Vi er jo høflige mennesker, så vi fortalte dem at der ligger 2 andre i en radius af ca 200 m. og 5 - 6 stk. ialt i en radius af 500 meter. Det vidste de naturligvis godt, og de forklarede os høfligt, at de ikke åbnede en butik hvis der ikke lå nogle konkurrenter i nærheden. Jeg kan ikke huske den nøjagtige begrundelse, men det var i hvert fald hvad der fungerede bedst for dem. De havde forsøgt at være de eneste et andet sted, og den butik performede bare ikke godt nok, på trods af en god / synlig beliggenhed, hvor deres målgruppe reelt burde være.
Selvfølgelig skal du nok ikke forvente hverken at blive budt på kaffe, eller få reklame fra den anden butik, men mon ikke konkurrencen kan være god for jer begge?
Hvis ellers beliggenheden er den rette, og huslejen også er, og det hele i det hele taget stemmer økonomisk, så ville jeg ikke lade mig afskrække af at der ligger en anden. Det er jo heller ikke sikkert at hun er gode venner med alle, og en ekstra butik kan skabe mere synlighed for jer begge.