Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Professionel Computer Gaming

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Rømø
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Nu har jeg igennem snart 5 år været indehaver af et af verdens førende professionelle gaming teams og det kan til stadighed undre mig at det skal være så svært at finde nye Dansk baserede partnere og eller investorer til det marked. Det er et marked der produktions og omsætnings-mæssigt, har overhalet film industrien indenom og som har den største "see, try and buy" kundeskare og alligevel så skal man til tider bruge op til 6 mdr på at få lukket en handel på, i mine øjne, meget få penge (mellem 50.000-250.000 på årsbasis).

Hvad er det som holder de store Danske investorer/partnere væk og som er så afskrækkende ved computerspil, det er jo ligesom kommet for at blive og det er ikke længere noget som kun er for nørder. Eksponerings mulighederne er jo enorme og det burde ikke være et assosiations problem eller er det danske marked bare ikke klart endnu?

Vi har for ca. 2 år siden måttet erkende at det er i udlandet det sner og kun hos de store virksomheder det sner og mere eller mindre opgivet Danmark og Dansk erhvervsliv.

Og så er det at vi, som danskere,  gerne vil være helt fremme i skoene teknologisk set og bryster os af hvor godt det går, men vi er ikke villige til at investere i den ungdom og deres livstil.

Jeg kunne godt tænke mig lidt input fra jer ivæksættere og jeres synspunkter derpå, hvis ikke andet så måske for at udvide min horisont lidt, da jeg nok er ret indavlet og naturligvis ser ting på en anden måde da jeg er i det miljø 24/7.

Det ska llige siges at virksomheden drives som enhver anden virksomhed og slet ikke på det plan som computerspillere er eller kører deres daglidag, vi har sælgere, PR og kommunikations og regnskabs folk og når vi sælger os selv bliver det gjort yderst professionelt og på et plan hvor selv hr og fru hansen kunne være med, så det kan ikke være et forståelses problem, med mindre det er noget der ligger til den danske natur ;)
Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 18:20
Thjaa det kunne måske hjælpe lidt hvis du prøvede at forklare hvad et Gaming Team er, hvordan tjener de penge til investorerne, overlevelsesraten i branchen m.v.? .

Det ville i hvert tilfælde gøre det lidt nemmere at kommentere på det.

(jeg har en ide om det, men bare sådan for en god ordens skyld så vi alle er med på det)
Fra Rømø
Tilmeldt 9. Jan 06
Skrevet kl. 18:39

Ja ok, der kan du bare se :)

Et professionelt gaming team er computer spillere som helt eller delvist lever af at spille computer spil, enten som enkelt individer eller som et team, lige som et fodbold team. De spiller eks. Counter-Strike, Warcraft III, StarCraft, Quake eller lign. Computerspil hvor man kan spille mod hinanden ved events hvor de mødes og spiller face to face eller de kan spille online over internettet på samme måde.

Eksempler på teams kunne være

Størstedelen af deres spillere lever af at spille computer som arbejde. De står op kl 08 træner og stopper igen ved endt arbejdsdag, tiden er bare et eksempel. Spillerne er blandet, de fleste proefessionelle spillrre kommer fra enten Korea, Kina, Usa eller Tyskland, men de er skam også i alle andre lande, det er blot der majoriteten er.

Det som sponsorerne/partnerne får ud af det er eksponeringen til den målgruppe som er ca 16-28 i alskens mulige former, da "gaming" idag bliver heftigt eksponeret i medierne og der er efterhånden lige så mange penge at vinde for et team til et event af en slags som der er at hente i alm professionel sport. Men mht. "Hvad de får ud af det", så får de deres navn frem ligesom man gør det ved et fodbold team, på deres trøjer, igennem merchandise, på deres website og i alle mulige former for on/off-line medier.

Det som investorerne får ud af det er naturligvis en likvid form for ROI, typisk tager teams en andel i de penge teamet tjener og det kan være alt fra 5-50%, ideen er naturligvis at sponsorer/partnere betaler det som det koster at holde alting i break-even eller penge på de kontrakter man nu tegner med dem. Omkostningerne for et team på årsbasis varierer fra ½ mill til 2-3 millioner om året, alt afhængigt af hvor aktive de er mht til at tage ud til events og hvor tung en løn omkostning man har, en typisk professionel gamer tjener mellem 12-20000 Kr om MD, andre 100.000, men det er minirioteten. Men selv det lille beløb er stort eks. hvis man kommer fra et land som Korea eller Kina

Håber det hjalp lidt ellers må du lige konkretisere hvad du gerne vil have penslet ud ;)
Tilmeldt 5. Jan 06
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 20:11

Jeg har selv været en del af "eSporten" i et par år, og fungeret som kontakten mellem disse gaming hold og så virksomheden, dog har jeg lagt det arbejde fra mig da det er utroligt svært at overbevise virksomhederne om potientalet i gaming.

Jeg fandt hurtigt ud af hvilket syn de danske virksomheder har på gaming i det hele taget. Det er en for stor chance at tage, hvis de skulle lægge større beløber i det.

Jeg vil give dig ret i, at eksponeringen er enorm, og jeg har også undret mig utallige gange, over hvorfor danske virksomheder ikke kaster sig ind i denne vækstpotientelle industri.

Jeg tror det handler om at én eller et par stykker store danske og kendte virksomheder skal kaste sig ind i miljøet, og vise et resultat. Så vil de resterende virksomheder stille og roligt åbne øjnene op for det. Måske en smule mere mediedækning end vi har set tidligere, selvom du siger der har været meget af det.
Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 20:36
Det har måske også en smule at gøre med at der reelt er ret få store danske virksomheder der direkte lever af produkter til eSport interesserede. Selvfølgelig kunne en tøjproducent og lignende have glæde af at blive eksponeret til målgruppen, men den store gevinst ligger i hvis man producerer netop den mus som spillerne bruger, den musemåtte og lignende. Samme årsag til at bilproducenterne kaster så mange penge i Formel-1 og andre billøb.

I Danmark er vores rigtig store virksomheder der er dansk ejet meget ofte gamle industrivirksomheder og nok ikke lige nødvendigvis de første der løber ud og reklamerer for deres robotter/containerskibe m.v. på en 17 årig der spiller computerspil.

I udlandet er markedet så meget størrer fordi en stor virksomhed i Danmark er vandpytte-størrelse i forhold til de fleste små og mellemstore internationale virksomheder.

Samtidig er det vigtigt at huske på at de store spilturneringer altså ikke lige just bliver afholdt i Danmark og med dansk mediedækning, hvilket formodentlig også afholder en del af de danske virksomheder. Fordi selv om man er en international dansk virksomhed, så er der en tendens til at man gerne vil have mediedækning i sit hjemland når det kommer til at man vil pleje sit image. Det lyder fjollet når man ser objektivt på det, men for mange af de tunge danske virksomheder sidder marketingsafdeling i hovedkontoret og ejeren og investoren det samme sted... så er det rart at kunne vise man har bedrevet noget i de lokale medier.

Det er selvfølgelig ikke alle der tænker på den måde, men det er forbløffende mange i forhold til at man skulle tro at det var en objektiv kalkulering med penge for øje der afgør hvem man støtter og sponsorerer.

Samtidig tror jeg at mange ser spilscenen som en kende useriøst og risikabelt at hænge sit firmanavn op på. Har man en gang set hvordan kommunikationen mellem de forskellige spilhold kan fungere og hvor hurtigt et team kan komme i unåde pga en udtalelse af en af medlemmerne i en kamp eller på et messageboard, så ville jeg også være en kende nervøs ved at putte penge i det.

I de mere "proffesionelle" sportsgrene har udøverne i høj grad mundkurv på fra deres sponsorers side og risikoen for at de udtaler sig uheldigt er væsentlig mindre da de ikke sidder og bruger tiden på at hyggesnakke på diverse fora og deres sponsorater i højere grad er hængt op på deres præstationer i enkelte events, hvorimod en "gamer" ofte altid er på og har et stort community bag sig som vedkommende kommunikerer dagligt med.

Så jeg tror det er nogle af de problemer man skal løse før I begynder at se størrer virksomheder kaste pengene i grams.
Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1642
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 21:36
Et andet problem er sku at kontinuiteten ikke er vildt godt på "gamerscenen" - de fleste topklaner fra fx danmark holder jo nærmest kun i snit 1-2 år først halvdelen af spillerne smutter og den anden halvdel er blevet sure på hinanden fordi de ikke kan finde ud af at finde nye medlemmer. Også er en del af ens investorpenge ude at flyve med en meget lille proppelmotor uden særlig mange liter olie på

mvh
Janus
Fra Rømø
Tilmeldt 9. Jan 06
Skrevet kl. 22:10
Til Oscar, i den joint-venture virksomhed jeg e om bord på der har vi bl.a. sikret os nogle af det store events kontraktmæssigt på Dansk grund og jeg kan kun sige at der til de 2 kommende vil være utrolig stor mediedækning både i aviser, magaziner og TV. Det er ikke sket før da de som tidligere har forsøgt sig ikke har været forretningsfolk, men blot gamere der har gjort hvad de nu kunne og det er sikkert også "fint nok", men bare ikke godt nok for virksomheder ;)

Men tak for inputtet.

Til Centry, Mht. de danske top teams, så er der ingen der er professionelt engageret i store team, jo vi har da haft et par store navne, men et navn uden organisation og bagland holder ikke i mere end max 6 mdr, hvcis det som det typisk er, er et spil. Fremtiden og holdbarheden er hos multigaming teams der satser på 3-4-5 forskellige spil, igen kig på SK, 4K, Mouz, mYm osv, de er alle 5-8 år gamle og det er dem der vinder næsten alle de store events i de respektive spil. Hos de professionelle er ting sikret økonomisk og alt er nedfældet på kontrakt og det sker da også at der smutter en her og der hos os eller andre pro teams, men det hører sig til den sjældne begivenhed, det er forskellen på semi og professionelle teams.

Til jer begge vil jeg sige at semi professionelle og amatørerne i Danmark måske gør mere skade end gavn, netop fordi de ikke holder længe, ikke er tøjlet af en organisation mth udtalelser osv, som de er hos eks. os eller andre professionelle teams. Så er der dagbøder, advarsler og eller en direkte fyreseddel, da de er ansat på ligefod med en hver anden alm dansker med et job.

Jeg vil mener problematikken er en anden, da vi er på det øvre stadie og alle de omtalte ting slet ikke er nogen problematik for for vores organisation, problemet er Danske virksomheder, måske er markedet for lille for de Danske der satser Dansk, måske er de for konservative eller måske kan de ikke se ideen i at støtte de unge der potentielt kommer til at sidde som direktører eller indkøbere i en større position og skabe nogen tidlige ambassadører der kan ses som en langsigtet investering ;)
Fra Lissabon
Tilmeldt 27. Jul 05
Indlæg ialt: 792
Skrevet kl. 00:51

Mon ikke der dukker en decideret gaming TV-kanal op, hvis der med digital TV bliver åbnet op for godteposen (langt flere "frekvenser"/sendetilladelser)?

I så fald skal det nok blive en populær kanal og virksomheder såsom Creative og deslige, vil formentlig være langt mere villige til at sponsorere teams m.fl.
Fra Ejby
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 12:03

Hej Mark,

Jeg synes det er et utroligt interessant område du er inde på her.

Jeg har været helt fra starten i 1981-1982 med de første ZX81/Spectrum/Oric kassette spil (for ikke at forglemme Amiga 500 disketter) og arbejdede i en del år med import, salg og distribution af computerspil i Skandinavien. Spil er en aktiv hobby stadigvæk og jeg har løbende fulgt med i den kommercielle udvikling af spilbranchen over konsoller til netgaming, m.m.

Jeg er 110% overbevist om at vi i løbet af 3-5 år vil se e-gaming som en sport helt på linie med fodbold, poker, osv. Og se TV-shows hvor man ser kampe i "spectator" mode ala counterstrike, men så bare redigeret og styret med kameravinkler, kommentarer osv. af en producer - og hvad hertil hører af reklamebreaks, product placement m.m.

Og uden jeg kender til det, så kan jeg sagtens sætte mig ind i at et team af fortrinsvis unge mennesker netop kun holder i kort tid, men så tror jeg vi vil se at f.eks. dagens sportsklubber, managers, osv. som netop er vant til at håndtere unge "spillere" og kunstnere komme på banen. Jeg synes det er ærgerligt, men kan godt forstå hvorfor danske virksomheder/investorer ikke kan finde ud af at være med her.

Den typiske dansk-forsigtighed vil nok ikke umiddelbart bidrage til at DK bliver førende på dette område andet end at enkelt personer/teams kan gøre sig gældende internationalt en for en.

Men det kommer. Mark my words and lets review this posting in 2010...!
Fra Rømø
Tilmeldt 9. Jan 06
Skrevet kl. 14:48
For lige at lave en opfølgning på dette, så er der sket _rigtigt_ meget siden jeg først lavede tråden og pev lidt omkring holdningen hos Danske virksomheder.

For det første blev vi pr 1 januar 2006 opkøbt af 4 investorer fra den professionelle sports og medie verden som bl.a omfatter:

Ronni Saul, Direktør for AB Fodbold

Jakob Dreyer, Partner i Dreyer & Kvetny A/S

Peter Kvetny, Partner i Dreyer & Kvetny A/S

Peter Rasmussen, tidligere professionel fodbold spiller

Derefter omdannet til et A/S og tilknyttet et professionelt PR og Kommunikations bureau som varetager al vores marketing, pr og ansigt udad til brandmæssigt. Så har vi fået ansat en salgschef på fuldtid og vi har fået en del nye sponsorer og samarbejdspartnere ind. Så de 5 års hårdt arbejde har indtil videre givet afkast og fremtiden tegner meget lys. Hvem havde troet det for 5 år siden ;)

Derfor vil jeg til sidst gerne "tilbyde" de aminoer som skulle have produkter eller serviceydelser der matcher vores målgruppe at se om vi kan hjælpe dem med at opdyrke eller etablere sig på et nyt marked indenfor vores mågruppe (typisk drenge/mænd 15-35 år, kan specificeres meget nøje), det kan være i form af co-branding, team merchandise, eller product penetration eller alm. annoncering. Alt sammen via en fornuftig aminohandel, hvor enten den ene hånd vasker den anden eller vi laver en for begge parter favorabel handel. Vores marked er stort og vi er af markedslederne indenfor professionel gaming, så kom glad hvis du/i mener vi kan hjælpe hinanden på en eller anden måde :)

Skulle nogen have spørgsmål til den her lidt gamle tråd eller have in-depth informationer omkring noget, så sig til.

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)