Man kan fradrage 0,51 kr. pr. kørt kilometer, når man anvender cykel i virksomheden. Jeg skal starte enkeltmandsvirksomhed og skal cykle rundt til mine kunder. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål, jeg håber i kan svarer mig på.
1. Hvordan gør jeg med fradraget? Det skal vel bare noteres i en rubrik på selvangivelsen? hvad med forskudopgørelsen?
2. Skal jeg fører kørebog, ud fra en cykelcomputer? (Ligesom man gør med bil)
----
3. Kan man løbende ændre i forskudopgørelsen? alt efter hvordan jeg regner med overskuddet i virksomheden bliver ? :-)
Okay tak ;-) super forklaring. Men dvs jeg skal deb kørselsgodtgørelse og kred privat forbrug, med antal km ganget med 0,51 når året er omme ? Efter det er gjort skal beløbet angives på selvangivelsen ? Så der skal ikke hæves penge fra banken til mig for godtgørelse vel ?
Det skal ikke angives på selvangivelsen, da du jo trækker det fra i dit virksomhedsregnskab, hvorved dit overskud bliver mindre, der behøves ikke at hæve penge i banken. Hvis du gør kredit bank debet privatforbrug.
Okay men ville man ikke kunne lade være med at registre det i regnskabet, og så bare angive på selvangivelsen ? Mener jeg læste et sted at man skulle gøre det i enkeltmandsvirksomhed ;-)
Nej du skal via regnskabet - som en skattefri hævning til dig selv - du får derved som beskrevet en udgift i selskabet og dit overskud som du betaler skat af, går derved ned. Du hæver beløbet eller kører det over i det som hedder mellemregning - gæld til indehaver i status hvis du ikke vil hæve det. Det afgørende er, at du jo derved får omkostningen trukket fra dit overskud. Du kører ikke nogle af dine omkostninger i virksomheden som fradrag på selvangivelsen - alt via regnskabet som føres efter årsregnskabsloven
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER