Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til forståelse af paragraf om bil afgift.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Fredericia
Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 564
Fra  Watchfelt.dk - Moderne ure for den stilbevidste. Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg vil gerne vide, hvordan en Dansk ansat overholder reglerne og lovligt må køre i en bil uden afgift ejet af et udenlandsk firma.

Kan du klargøre svar A og B tydeligt for mig oversat til normalt dansk.. Her er paragraffen: 

» Stk. 4 . Motorkøretøjer, der stilles til rådighed for en herboende arbejdstager af en virksomhed med hjemsted eller fast forretningssted i et andet EU/EØS-land, samt motorkøretøjer, der af en herboende selvstændigt erhvervsdrivende, som er etableret eller udfører tjenesteydelser i et andet EU/EØS-land, anvendes til brug for udførelsen af den selvstændige erhvervsvirksomhed i et andet EU/EØS-land, skal ikke afgiftsberigtiges efter denne lov, medmindre motorkøretøjet i det væsentlige skal anvendes varigt i Danmark eller faktisk anvendes på denne måde, jf. § 3 a, stk. 1.

Stk. 5. Et motorkøretøj omfattet af stk. 4 anses for at skulle anvendes i det væsentlige varigt i Danmark eller faktisk være blevet anvendt på denne måde, såfremt

a) motorkøretøjet inden for en 12-måneders-periode skal anvendes eller faktisk er blevet anvendt mindst 183 dage i Danmark og

b) motorkøretøjet inden for en 12-måneders-periode kilometermæssigt i erhvervsmæssig henseende i udlandet skal anvendes eller faktisk er blevet anvendt mindre end den samlede kilometermæssige private og erhvervsmæssige kørsel i Danmark.

Stk. 6. Ved anvendelsen af stk. 5 omfatter kørsel i Danmark både privat og erhvervsmæssig kørsel. Kørsel i udlandet omfatter alene erhvervsmæssig kørsel. Udlandet omfatter både EU/EØS-lande og tredjelande. Til erhvervsmæssig kørsel i udlandet henregnes også kørsel til og fra bopælen i Danmark og arbejdspladsen i udlandet inklusive den del af kørslen, der foregår i Danmark. Privat kørsel i udlandet medregnes ikke i forhold til den erhvervsmæssige anvendelse i udlandet. Anvendes køretøjet samme dag privat både i Danmark og i udlandet, medregnes alene den private anvendelse i Danmark.

Stk. 7. Told- og skatteforvaltningen kan efter udløbet af en 12-måneders-periode i ganske særlige tilfælde fravige kriterierne i stk. 5, således at et køretøj ikke bliver afgiftspligtigt.«

Link til paragraffen. http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1521113 

Mvh. Jesper

Watchfelt.dk forhandler moderne ure fra bla. Daniel Wellington, MVMT, Casio & Triwa.

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 20:46

Jesper Krogfelt Hansen:

Jeg vil gerne vide, hvordan en Dansk ansat overholder reglerne og lovligt må køre i en bil uden afgift ejet af et udenlandsk firma.

Hvis en dansker er ansat i et i dansk firma, så kan han lovligt anvende bilen hvis den primært anvendes til arbejde i udlandet. Eller hvis danskeren er ansat i et udenlandsk firma (og har det væsentlige af sin løn derfra) og bilen primært anvendes i udlandet..

Fra Fredericia
Tilmeldt 27. Feb 12
Fra  Watchfelt.dk - Moderne ure for den stilbevidste. Skrevet kl. 22:35

Så en dansker ansat i udenlandsk firma må altså ikke få firmabil i Danmark til erhvervs mæssig brug, selvom arbjdet skal udføres i Danmark pga danske kunder?

Har nemlig læst andet sted at det må man godt så længe det ikke er hele tiden, fx under 183 dage?

Watchfelt.dk forhandler moderne ure fra bla. Daniel Wellington, MVMT, Casio & Triwa.

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 23:23

Jesper Krogfelt Hansen:

Så en dansker ansat i udenlandsk firma må altså ikke få firmabil i Danmark til erhvervs mæssig brug, selvom arbjdet skal udføres i Danmark pga danske kunder?

Har nemlig læst andet sted at det må man godt så længe det ikke er hele tiden, fx under 183 dage?

Jo det må han godt, så længe bilen bruges under 183 dage om året i dk  ELLER  bilen køre flere km i udlandet end i dk... Det var også det jeg prøvede at sige i den sidste halvdel af mit indlæg  .. beklager hvis det ikke fremgik tydeligt

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47218
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:44

Lige for god ordens skyld og forståelse;

Må der køres privat i den og hvis ja - hvorledes opgives det som fri bil?

og - bruges under 183 dage i DK, betyder det rent faktisk bruges eller betyder det - er til rådighed max 183 dage?

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:10

David Brodin Larsen:
  ELLER 

Du mener vel "og". Begge led skal være opfyldt.

/Henrik

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 00:28

Henrik Koudahl:
Du mener vel "og".

Nej jeg mener faktisk "eller"...... men man skal lige læse § to tre gange før man forstår det (det skulle jeg ihvertfald).. læg mærke til stk. 5 så at sige har omvendt fortegn.. Hvis et moterkøretøjet anvendes "i det væsentlige varigt i Danmark" er det ikke afgiftfritaget.. her kommer OG ind idet begge kriterier skal være opfyldt for at bilen IKKE er afgiftfritaget... så hvis et af kriterierne ikke er opfyldt er bilen afgiftfritaget eller ihvertfald ikke omfattet af stk. 5.

Men det er typisk skatterets sprog.. kan det skrives omvendet og ulogisk så skal det skrives omvendt og ulogisk..

Stk. 5. Et motorkøretøj omfattet af stk. 4 anses for at skulle anvendes i det væsentlige varigt i Danmark eller faktisk være blevet anvendt på denne måde, såfremt

a) motorkøretøjet inden for en 12-måneders-periode skal anvendes eller faktisk er blevet anvendt mindst 183 dage i Danmark og

b) motorkøretøjet inden for en 12-måneders-periode kilometermæssigt i erhvervsmæssig henseende i udlandet skal anvendes eller faktisk er blevet anvendt mindre end den samlede kilometermæssige private og erhvervsmæssige kørsel i Danmark.

Fra Fredericia
Tilmeldt 27. Feb 12
Fra  Watchfelt.dk - Moderne ure for den stilbevidste. Skrevet kl. 08:46
Faktisk et godt spørgsmål hvis nogle kan give svar på dette? Der stod også noget om det i selve paragraffen.

Og mange tak for svarende, i gav mig det ønsket svar jeg ledte efter :)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)