Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

bogføring af faktura som ikke bliver betalt

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jun 11
Indlæg ialt: 154
Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

hvis jeg har fået fakturaer for 100.000 i 2012 som jeg ikke kan betale pga. mangel af likvide midler,

skal fakturaerne stadig regnes med i regnskabet ( har et enkeltmandsvirksomhed ) eller skal de undlades ?

Hvis jeg har et underskud i firmaet på 200.000 og så ubetalte regninger for 100.000, bliver underskuddet så 300.000 ?

Og hvordan med momsen, skal den modregnes selvom den ikke er blevet betalt ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46673
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:56

jep - både fakturaer og moms skal i 2012 helt uanset om du betaler dem eller ikke. - 

HVIS du ender med ikke at betale, så ser det jo lidt anderledes ud, men så lever du vel heller ikke som firma - så altid både fakturaer ind og ud og moms på samme, under den dato fakturaen er dateret

Hvis fakturaen dækker over nogle varer som nu ligger på dit lager, skal du selvfølgeligt ha med, at dit lager skal med som + - altså være en værdi så hvis du har en faktura på 100.000 kr i december og i stedet nu har varer for 100.000 kr på lager, så er det ingen udgift

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Jun 11
Indlæg ialt: 154
Skrevet kl. 09:11

Mange tak for svar....

Nej, du har ret hvis ikke de bliver betalt, så lever firmaet nok ikke - men hvad hvis jeg får afdragsordninger på de forskellige fakturaer fra kreditorer, hvor jeg f.eks. betaler 10.000 kroner om måneden i 12 måneder ?

Fakturaerne dækker for varer som allerede er solgt, og dermed ikke er på lager.

mvh,

Michael

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46673
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:25

det er jo den mulighed du har, og du skal jo aktivt gøre noget, så du evt får afdragsordninger - ellers vil du jo ryge i retten med dem, og dit momsfradrag vil jo også kunne forsvinde igen hvis du ender med at betaling helt opgives eller lignende, men få en aftale jo før jo bedre

Realistisk set, vil kreditorerne måske stille en del spørgsmål til afbetalingsordningen, for hvis du har solgt varene og ikke tjent til at betale for dem, så bliver det jo mindst lige så svært nu. Så vil de givet nok kræve forudbetaling hvis de skal levere mere, og det er jo så en cirkel du ikke kan klare. Du bør derfor nok alliere dig med en økonomimand eller revisor som kan gennemgå dine muligheder konkret, og lave et budget for de kommende 12 måneder, inkluderende afdrag af gælden.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 11:28

dit momsfradrag vil jo også kunne forsvinde igen hvis du ender med at betaling helt opgives eller lignende

Det mener jeg altså at huske anderledes, nemlig at skattefradraget består selvom der opnås en akkordering eller evt. gældssanering (i hert fald sådan jeg husker selskabsskatteretten). Men kan du henvise mig til nogle §§ eller noget specifikt litteratur, så ville jeg blive glad, ellers må jeg jo til at rode mine skatteretsbøger igennem.

Det er selvfølgelig klart at hvis der udstedes en kreditnota så består fradraget ikke.

En helt anden ting er at du nok meget seriøst skal overveje om du skal fortsætte driften hvis du går ud af 2012 med et underskud på 300.000.- efter som det er en personligt ejet virksomhed, så vil du fortsat skylde pengene. Det betyder dog også at underskudet kan trækkes fra i skat, så du kommer til at arbejde stort set "skattefrit" i en periode, hvilket kan hjælpe dig til at få nedbragt gælden.

God vind fremover, det lyder som om du har haft dit at kæmpe med.  

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:54

Cookie:
Realistisk set, vil kreditorerne måske stille en del spørgsmål til afbetalingsordningen, for hvis du har solgt varene og ikke tjent til at betale for dem, så bliver det jo mindst lige så svært nu. Så vil de givet nok kræve forudbetaling hvis de skal levere mere, og det er jo så en cirkel du ikke kan klare

Hvis det er samme kreds af leverandører kan et forsat samarbejde med trådstarter blive et problem i det omfang virksomheden har et krav hos trådstater  - fortsætter med at levere varer og ydelser til den pågældende. Hvis det er åbentlyst eller sandsynligt, at leverancen ikke bliver betalt allerede inden, denne foretages, vil der typisk også blive nægtet momsfradrag for tabet.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)