Jeg har et lille tømrerfirma som jeg er ved at afvikle stille og roligt. Jeg er med på at jeg må give for op til 500 kr., men er der nogen grænse for hvor mange og hvem jeg må give julegaver? Må jeg give min kone og mine børn Må jeg give tidligere medarbejdere (der har været ansat hos mig indtil sidste kvartal) Må jeg give alle de samarbejdspartnere som jeg har arbejdet sammen med de sidste par år (også hvis det er fx 15 eller 20 forskellige) Håber mine spørgsmål giver mening? Med ønsket om en fremragende jul og et helt fantastisk nytår |
Du må give til personale (og det er næppe kone og børn med mindre du er et ApS hvor de er på lønningslisten) op til 700 kr som jeg husker beløbet i dag - uden skattekonsekvens for modtager. Du har 100% fradrag for udgiften men 0% moms fradrag, så hele udgiften er bare alm. fradrag
Du må give til forretningsforbindelser - og der tænkes på eksisterende i det omfang man kan undersøge det (sammenhænget er vel at det skal ha noget goodwill værdi og ellers ikke), men du har stadigt 0% momsfradrag og kun 25% af den samlede udgift som skattefradrag -
Beløbet tages således fuld i driften men føres tilbage som indtægt i skatteregnskab for forretningsforbindelsers vedkommende.
I begge tilfælde skal gaven være en ting og ikke kontanter, gavekort eller lignende
vh