Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrivning af varelager

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Apr 11
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et enkeltmandsfirma og bogfører i Summasummarum. Jeg skal afskrive for 20.000 kr varer i år, som på grund af alder ikke kan sælges. Jeg opgører varelageret ultimo 2012 Kan jeg lave opgørelsen og fratrække de 20.000 kr. og bogføre saldoen eller skal jeg bogføre afskrivningen seperat ?

julehilsen fra Zigge

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 20:22

zigge:

Jeg skal afskrive for 20.000 kr varer i år, som på grund af alder ikke kan sælges.

Er de decideret for gamle (altså fordærvet/rådnet)?

Ellers kan de vel godt sælges med rabat?

Du skal passe på med at nedskrive dem til 0 kr., med mindre de virkelig ikke repræsenterer nogen værdi (såsom blomster der er visnet, madvarer der er fordærvet, mv).

I så fald bør du opgøre beløbet seperat, og derefter lægge det ekstraordinære "vareforbrug" ind i din resultatopgørelse som et tab på nedskrevne varer.

Tilmeldt 17. Apr 11
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 20:48

Tak for svaret. Varerne repræsenterer ikke nogen værdi, kan ikke bruges. Jeg er stadigvæk lidt usikker på bogføringen. Skal afskrivningen på en separat konto eller fratrækkes statusoptællingen ?Sad

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 21:00

zigge:

Skal afskrivningen på en separat konto eller fratrækkes statusoptællingen ?Sad

Det er vel i fobindelse med statusoptællingen, at du har registreret varerne til 0 kr. 

"Vareforbruget" på de tabte varer fradrages på en særskilt konto i regnskabet via resultatopgørelsen.

Jeg ved ikke lige om det beskrev det bedre, men jeg ved ikke lige, hvordan jeg ellers skal beskrive det.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)