Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår brydes et logo's ophavsret?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Dec 12
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 19:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er nysgerrig efter at vide, om man gerne må benytte sig af eksempelvis 50% af et kendt logo(registreret varemærke) som en del af sit eget logo, eller bryder man da stadig ophavsretten?

På forhånd tak.

Fra Aars
Tilmeldt 5. Mar 09
Indlæg ialt: 176
Skrevet kl. 19:50

Interessant spørgsmål. Jeg følger lige med i svarene.
Der er alt for meget der ligner noget andet...

Tilmeldt 17. Dec 12
Skrevet kl. 12:09

Ingen der kender noget til ovenstående? Jeg tænker i samme forbindelse også på firmanavne. Har Apple/LEGO/Nike eksempelvis patent på deres navne, således de ikke må indgå i en anden sammenhæng i navet på en anden virksomhed?Jeg mener, lige hvad angår Apple kan der vel ikke tages patent på et sådan almindeligt ord?

Eksemplerne er blot for at illustrere mine tanker bag.

På forhånd tak. 

Fra Viborg
Tilmeldt 10. Aug 12
Indlæg ialt: 663
Fra  Dyrhøj Marketing Skrevet kl. 12:15

SørenPP:

Hej

Jeg er nysgerrig efter at vide, om man gerne må benytte sig af eksempelvis 50% af et kendt logo(registreret varemærke) som en del af sit eget logo, eller bryder man da stadig ophavsretten?

På forhånd tak.

Hej Søren,

Det kunne jeg ikke forestille var okay.

Hvis du vil holde dig på den sikre side, så bør du nok lade være, da det evt. kan give nogle juridiske problemer.

Venlig Hilsen

Martin Dyrhøj

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Indlæg ialt: 792
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 12:29

SørenPP: Brug af navn kan variere. Lad os tage Apple som eksempel. Har du en frugtbiks du vælger at kalde Apples'R'us, vil du nok gå fri for videre tiltale. Det er ikke associeret med Apple eller teknologiske produkter. Ordet Apple er også et alm. ord i det engelske sprog, og kan ikke beskyttes på samme må som eksempelvis LEGO.
Vælger du derimod at starte en it-virksomhed med noget a la Apple IT vil du helt sikkert få et brev fra en flink advokat.

Trådstarter: Logo er derimod sværere. Hvis det er tydeligt at dele fra et beskyttet varemærke indgår, og læner du dig endvidere op af den samme branche, vil du helt sikkert løbe en stor risiko for et sagsanlæg.

Venligst

Brian Phillip

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Indlæg ialt: 792
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 12:33

Venligst

Brian Phillip

Tilmeldt 17. Dec 12
Skrevet kl. 15:54