Hej Casper
Det er sjovt du nævner Coolstuff, for netop det firma gør umådelig meget brug af annoncering på Facebook i alle former. Nu er det jo ikke alle, som sælger sjove ting og har unge mennesker som målgruppe, så Coolstuffs situation afspejler heller ikke de udfordringer, som andre virksomheder står overfor i forbindelse med deres markedsføring på Facebook.
Det er korrekt, at delevenligt indhold kan skabe "gratis opmærksomhed", men det kan være svært at blive ved med at producere den slags indhold, hvis man f.eks. sælger vin. Det kan godt være, at dine venner vil dele din side, men er det venners venner du er interesseret i at have som fans? Din Facebook side har kun værdi, hvis fansene reelt er interesserede i dit brand, så hvis du sælger vin ønsker du at skabe en Facebook Side med vinelskere, som du kan "snakke" vin med. Vha. Facebook annoncering kan du ramme denne målgruppe perfekt, da du kan målrette dem til folk, der interesserer sig for vin. Du rammer ikke denne målgruppe ved at bede dine venner agere som reklamesøjler.
Afslutningsvist skal det siges, at selvom det er gratis at have en Facebook side, så er det nødvendigt at promovere dine opslag via annoncering, så dine fans ser dem uanset hvornår de logger på Facebook. På den måde sikreste det højest mulige engagement, og dermed er dine kræfter ikke spildte, når du laver godt indhold.
Det er rigtigt, at det er gratis at oprette en Facebook side, men virksomheder er nødt til at indse, at det ikke længere er gratis, hvis man ønsker at skabe en engageret fanbase frem for et ubrugeligt fantal, som bare er luft.
Håber der er nogle, som kan bruge dette svar konstruktivt i forbindelse med deres annoncering på Facebook.