Det er meget en smagssag, og sikker afhængig af havd og til hvem du skal sælge.
Men at lave to seperate shops er ikke vejen. Mener at Prestashop understøtter multi-sprog. Og så kan du jo lade hvert land og sin URL linke til den korrekte sprogversionering på din shop :-)
jeg driver internet portaler i 9 lande og når en svensker går ind på en af mine sider så åbner den med .se , men hvis en dansker går ind på .se , sender den dem over til .dk. Så er man sikker på at de havner de rigtige steder. Går man ind på .com er den på engelsk og man skal vælge hvilket land man kommer fra. Meget praktisk sat op i joomla. :)
Det lyder smart, men jeg bruger prestashop så tror ikke de har den funktion. Dog kan prestashop understøtte en masse sprog, faktisk alle sprog. Den bliver dog ved med at vise det som .com man er gået ind på.
Det ser nu ikke helt nemt ud. Jeg tror jeg starter ud med kun at bruge .dk og så .com redirecter også til .dk. Så når jeg udvider til andre lande, vil jeg nok lave det trick du viser der, hvis jeg kan finde ud af det :D
Hvis du bruger den nye Prestashop 1.5.2 kan den alt det der er nævnt her i tråden. Den kan køre multistore på en backoffice og den kan sortere efter sprog og land. Du kan sågar begynde at sortere efter IP adresser.
Det er den jeg bruger... Så jeg kan få den til at directe danskere til .dk domænet og alle andre til mit .com? Kan du komme med en hurtig forklaring på hvordan, for jeg er lidt fortabt.
Spørgsmålet er om man bør benytte et .dk eller .com domæne til sit firma. Jeg har begge.
Man kunne køre .dk for danske kunder, og ha' en anden shop med .com for andre lande? Så man har mere end 1 shop.
Hvis du tager SEO med i dine overvejelser, så ville jeg anbefale dig at bruge .dk til at starte med, da dit nuværende marked er Danmark, og Google giver dig en bedre placering med et .dk i danmark, da google vurdere .dk som mere relevant for danske brugere.
Du kan altid linke/ til .com fra dit .dk.
held og lykke med forretningen
mvh/ jimmie
Jimmie Steinbeck
Dealsfnder.dk - din shopping og fashion guide online.