Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Studerende freelancer rådgivning (løn, forsikring regnskab osv.)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Danmark
Tilmeldt 5. Jun 11
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg er igang med at læse til Datamatiker og er lige ved at have fuldendt mit 3.Semester.

Jeg har siden jeg startede arbejdet med google analytics ved siden af studiet.

Men nu skal jeg til samtale ved et lille bureau i næste uge hvor de søger en Freelancer til  web programmering (front- og backend) i ca. 15 timer ugentligt.

Når jeg skal arbejde freelance hvad skal jeg så forlange i løn (ift. forsikringer, feriepenge, pension osv..) og hvordan foregår det med at udbetale løn til mig selv?

Jeg har registreret en enkeltmands virksomhed som jeg regner med at indkomsten skal gå igennem.

Er der nogle ting man især skal være opmærksom på?

Lav madplan med vores madplanner - www.madplanuge.dk

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1109
Skrevet kl. 15:19

Når jeg skal arbejde freelance hvad skal jeg så forlange i løn (ift. forsikringer, feriepenge, pension osv..) og hvordan foregår det med at udbetale løn til mig selv?

Arbejdsløshed understøttelsen er vistnok på kr 106, hvis du ganger det med 1,6 "tommelfinger regel" til feriepenge atp og andet dog ikke pension, så som minimum kr 170. Som enkelmands udbetaler man ikke løn, men man hæve over privatforbrugskontoen. Forsikring behøves ikke.

Hvis du er på SU skal du passe på ikke at tjene for meget, Ellers kan du vælge virksomhedsordning når selvangivelsen skal skrives

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:32

Jesper Rix:
Men nu skal jeg til samtale ved et lille bureau i næste uge hvor de søger en Freelancer til  web programmering (front- og backend) i ca. 15 timer ugentligt.

Som udgangpunkt lyder det meget som om det er lønmodtager arbejde de tilbyder - med ca 15 timer om ugen - tilmed som funktionærarbejde, men at I hellere vil køre freelance. Det er ikke lovligt hvis du faktisk er lønmodtager skattemæssigt, og det har intet med kontrakten at gøre men om du har økonomisk risiko, er undlagt arbejdsgiver instruks o.l

Betaler du eller dit firma ikke skatten, hænger arbejdsgiveren på den, og skat kan forkaste arrangementet. Se her evt: for forståelse af lønmodtager, selvstændig eller honorar  http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=30530 

Nå hvis I alligevel vil ha freelance og tage risikoen - og via firma så skal du fakturere med moms. Du har så ingen i sig selv rettigheder med opsigelse, ferie, sygdom osv, så alt skal aftales - og ingen erstatning hvis arbejdsgiver går konkurs.

Jeg vil ikke mene du skal fakturere under  300 kr i timen + moms, men ned til 200 kr er vel bedre end ingenting.

Du skal regne med det vil kunne påvirke a-kasse optjening og evt dagpenge - så er du i a-kasse skal du registreres som selvstændig.

Du kan også - heller ikke korrekt formentlig ud fra det du skriver hvor jeg tror du er lønmodtager, men hvis i tager risikoen - køre som honorar - uden moms - men med indberetningspligt for arbejdsgiver = bidragspligtig am indkomst gruppe 05

VH

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)