Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hjælp - vil sælge min store virksomhed

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Jul 07
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :
jeg ejer en stor netbutik - omsætning årligt ca.2,5 millioner, med en lille tilhørende fysisk butik med en ca. årlig omsætning på 1 million.sælger børnetøj+udstyr.

vi har eksisteret i 5 år.

sidste år lavede vi nogle store satsninger med nye mærker, og fik et underskud på 400.000 kr.

i år ligner det at det kan løbe rundt, men muligvis ikke med det store overskud, trak jo en tung gæld med os.

vi har selv smidt 600.000 kr i projektet, som vi jo gerne vil have med ud igen.

jeg er kørt helt træt i det at være selvstændig, men vil helst ikek tabe alt, ved at afvikle det for tidligt.

mit spørgsmål er: hvordan og hvornår afvikler man bedst et firma som vores?

omsætningen er jo god. men der har sidste år været købt for mange varer indm, der har måttet sælges med tab.

og vi har et supergodt ry, og meget positiv omtale.

to gange om året kommer der store mængder varer på en gang, næste gang for 700.000 kr. De forudbestilles ½ år i forvejen.

skal man mon undlade at forudbestille varer, hvis man planlægger at sælge virksomheden?

hvordan finder jeg ud af hvad jeg skal have for den?

vil ikke sælge nu, med mindre jeg kan gå gældfri ud af det+ have fået noget for mit navn.

er foreløbigt indstillet på først at sælge om 2-3 år, så jeg har kunent få de penge ud jeg selv har lånt til butikken (de 600.000).

men tror i at der er mulighed for at det evt kan gøres før, at nogen vil betale både for navn, varelager og de penge jeg har smidt derind?

Tilmeldt 25. Jun 06
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 16:12
hej

ikke for at lyde negativ

men jeg tror det vil blive meget svært at sælge en foretning til over 600000 kr med underskud

men hvis du har et salg på ca 3,5mil om året så burde du have 1,5-2mil i overskud

ja jeg ved godt at der så kommer husleje og alt muligt andet

men der burde være et overskud

men igen jeg kender jo ikke jeres udgifter

venlig hilsen jannik seehusen  

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 16:39
Det klart bedste tidspunkt at sælge er når i kan vise et flot overskud i et til to år.

Jeg undrer mig også lidt. over hvorfor i ikke kan få en rigtig god forretning ud af det.

Du skriver at i indkøber halvårligt og næste gang er det for 700.000. Slag på tasken bliver det så til 1,4 millioner kr om året i indkøb.

I har en omsætning på 3,5 mio. så løst regnet er der 2 mio. til at betale andre regninger.

På pairet ser det ud til at kunn eblive en meget profitabel forretning.

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 18:55
"
ikke for at lyde negativ

men jeg tror det vil blive meget svært at sælge en foretning til over 600000 kr med underskud

men hvis du har et salg på ca 3,5mil om året så burde du have 1,5-2mil i overskud

ja jeg ved godt at der så kommer husleje og alt muligt andet"

Det er jeg så ikke enig i. Mange store virksomheder brænder mange penge af i starten. Nogle må lukke, mens andre får succes.

Nu er det jo forklaret, at der har været taget et sats, som man måske har brændt nallerne på. Det hører med til business.

Det er uden tvivl lettere at sælge efter et par år med overskud, men en fornuftig underskudsvirksomhed kan også sælges. Folk med forstand på den slags, kan jo ud af regnskaber delvist genneskue "hvor det går galt" og se om der er potentiale i forretningen, hvilket det lyder som.

Hvis jeg skulle starte i den branche, ville jeg da være stærkt fristet af sådan et tilbud, hvis ellers regnskabet så fornuftigt ud. 600.000 er mange penge, men man får jo en køreklar forretning med koncept, goodwill, indrettede lokaler osv. Den slags kræver tid og penge at bygge op, måske endda mere end 600k.

For den rigtige køber er virksomheden absolut penge værd.

Jeg ville i Jeres tilfælde få en professionel virksomhedmægler (eller hvad det hedder) til at vurdere Jeres virksomhed. Der er selvfølgelig også flere muligheder for at sælge selv, f.eks. via Den Blå Avis, Aminos virksomhedsbørs mv.

Det kræver dog en del arbejde og forberedelse, og man bør have juridisk bistand i forbindelse med dette.

Held og lykke med salget, men trist at I ikke har mod på at fortsætte.

Tilmeldt 25. Jun 06
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 19:24
hej allan du skriver at for den rette køber er den pengene værd

du ved jo ikke hvad de køber tøjet for

personale

husleje

osv. osv

de burde have et overskud  men igen det er så mange foretninger der burde have

et godt ekssempel kunne være kniven på strupen

man kan side og tænke på hvorfor de ikke selv har tænkt nogle af de ting som bliver fremlagt på bordet

og hvis jeg ville sælge en forretning så kunne jeg ikke finde på at sælge den i den blå avis det er ikke seriøst

men igen dette er min mening

og jeg siger ikke at jeg har ret

til sidst så syntes jeg det er flot at de har en omsætning på 2,5mil  på shop

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 10:57
Hej Jannikjj, du kan sikkert have ligeså meget ret som jeg :-)

"du ved jo ikke hvad de køber tøjet for"

Jo..sådan cirka 2 x 700.000 kr. Det er stort set den eneste faktuelle oplysning vi har sammen med omsætningen.

Naturligvis kan virksomheden være en af de mange "sikre ruiner".  men 2,5 mill. er vist ikke helt tosset i årlig omsætning for en webshop i den branche.

Det vi ikke kan se, er jo alle de andre omkostninger. Teoretisk set, kunne den omsætning være opnået med overdrevent højt markedsføringsbudget, og så er det jo "nemt nok" at nå derop.

Netop derfor er det vigtigt for en køber, at kunne se regnskaber mv. og få en kyndig person til at gennemgå dette.

Tilmeldt 19. Jul 07
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:35
mange tak for jeres respons.

har fået nogle gode ideer, tak.

grunden til underskud, var overdrevent vareindkøb sidste år - vi købte alt for meget ind, og måtte sælge med tab.

den fejl har vi ikke lavet de andre år, og i år ligner det et lille overskud - måske endda et stort.

jeg har da fået lidt håb for at den ville kunne afvikles, når det er vi ikke orker mere.

synes det er meget hårdt at være selvstændig, også psykisk. vi har heller ikek haft ferie i 3 år(-;

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)