Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Budget-hvor starter jeg og hvorfor ??

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jun 12
Indlæg ialt: 86
Skrevet kl. 18:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Jeg har fået tilbudt at overtage en gammel bager med bageriudsalg til en ekstrem billig leje. Jeg vil gerne omdanne den til noget sundt cafe og take away samt catering med åbningstider ca. 7-20. 

Jeg har brug for hjælp til at finde ud af hvordan jeg skal starte på det økonomiske med budget osv. jeg ved ikke hvor det er smartest at starte og hvorfor så jeg håber I kan hjælpe lidt eller guide men videre til nogle der kan.

Fra København
Tilmeldt 13. Dec 11
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 18:31
Hej Tina

Jeg går ud fra, at du virkelig har gennemtænkt forretningsmodellen før du går igang med budgetteringen.

Det første du skal gøre er, at du skal liste alle de faste omkostninger op. Det er i den forbindelse meget meget vigtigt, at du tager alt med overhovedet (afskrivninger, forsikringer, lys, vand, varme, revisor, advokat etc.).

Når du så har gjort det, så skal du undersøge markedet for at finde ud af, hvad konkurrenterne tager, hvis der er konkurrenter. Alternativt må du lave en nogenlunde markedsundersøgelse for at finde ud af, hvad du kan tage for produktet, er dit koncept mere eksklusivt så tag lidt mere og hvis dit konkurrenceparameter er pris, så er det naturligvis vigtigt, at du har en konkurrencedygtig pris. Personligt tror jeg ikke på alt for billige bagere, da man så konkurrerer med supermarkederne og bake-off-brød.

Når du så har gjort det, så må du liste op, hvor meget du regner med at sælge, for at finde ud af, hvad henholdsvis de variable omkostninger og omsætninger bliver.

Det er virkelig vigtigt, at du har fokus på, at du får lavet en gennemarbejdet forretningsplan før du går igang, da det er et hamrende hårdt marked du er på vej ind på. Kan du derimod differentiere dig, så kan du også gå en meget lys tid i møde!

Bare sig til, hvis du skal have hjælp. Jeg vil hellere end gerne hjælpe, da du med den vejledning du har givet til andre herinde viser, at du har potentialet til at blive en rigtig god iværksætter.
Tilmeldt 8. Jun 12
Indlæg ialt: 86
Skrevet kl. 19:03

Hej Morten,

Det er ikke en bager men en cafe/take away. Forretningsmodellen er ikke helt gennemtænkt endnu da min største udfordring bliver at få banken eller en evt. invenstorre med derfor vil jeg gerne have et overblik over udgifterne og de mulig indtægter. Så ja det er alle de "faste" udgifter jeg har i tankerne:

vand, lys, varme og evt. gas

revisor

advokat

affald

telefon og internet

dankortterminal

kassesystem

evt. en udbringningsbil

computer

hvad en ansat koster og hvor det er klogest at plasere den/dem

Er det "bare" at ringe op til leverendørerne og bede om et tilbud eller er der en måde hvorpå man kan lave et "hurtigt" overslag, og på den måde danne sig et lille overblik først inden man begynder på alt benarbejdet der forhåbentlig ikke bliver "spildt" arbejde ??

mhs. til konkurenter så er der "kun" et pizzaria, en gammelkro og en netto, der er planer om at der skal laves en rema1000 næsten lige overfor

umiddelbart ser jeg netto og rema som de stærkeste konkurenter da de til en vis grad også kan tilbyde "nemt" mad, dernæst er det pizzariaret pga. take away men her er det jo plane at mit udbud skal være et alternativt til så her er det et spørgsmål om at vælge kvalitetsvare til en rimelig pris.

Og nej jeg tror heller ikke på at konkurrere på pris, det skal være kvalitet, måske øko men det kommer dog an på prisen. men hvs. til øko så er det her jeg ser at det virkelig kan slå netto lidt ud da deres udbud af økologi er meget sparsomt og ikke særlig meget ud fra sæson !

Tusind tak for din ros, den varmer ;-) 

Fra København
Tilmeldt 13. Dec 11
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 19:47
Der skal rigtig meget til at kunne drive en cafe/take away, men hvis du får en unik positiion på markedet så kan det helt sikkert godt lade sig gøre. Det kræver bare, at oplandet er stort nok og der er interesse for at gå på den slags cafeer i dit område.

De fleste af de oplysninger du mangler kan du få ved at google det på nettet. Det er hamrende vigtigt, at du er forsigtig når du budgetterer. De andre oplysninger kan du få ved at kontakte forskellige virksomheder. Derudover vil du kunne få hjælp i dit lokale væksthus.

Konceptet lyder virkelig interessant, men hvis du skal have bank eller investor indover, så er det meget vigtigt, at du går ind og laver en rigtig grundig forretningsplan. Personligt kan jeg anbefale at downloade Mamut Iværksætter, det er gratis! Jeg vil dog lave budgetter selv og ikke bruge funktionen derfra.

Hvis du skal have inspiration til, hvordan man kan gøre tingene anderledes, så se det her program http://www.dr.dk/TV/se/kriseknuserne/kriseknuserne-3-1 jeg mener så bare, at de bagefter har ødelagt deres eget koncept, men det er en hel anden ting
Fra Aarhus
Tilmeldt 31. Oct 12
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 07:53

Hej TinaFA

Det lyder som et spændende projekt. Jeg har en lille konsulentvirksomhed: ØkonomiEksperten.dk, jeg kan hjælpe dig med at stille et budget op (samt materiale til banken således at de kan blive overbevist om ideen). 

Venlig hilsen

ØkonomiEksperten.dk

Ulrik Rasmussen

Århus

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:54

Hej

Jeg har altid haft en meget praktisk måde at gøre dette på.

En måde at starte på er at sidde udenfor i den planlagte åbningstid

og tælle hvor mange mennesker som går forbi, så har du da ihvertfald

et tal at tage udgangspunkt i.

mvh

Thomas

Fra Århus
Tilmeldt 29. Jul 12
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 19:35

Hej Tine

Nu ved jeg ikke lige hvor langt du er i dit projekt eller hvor i landet du bor men kunne det her måske være noget for dig?

http://www.amino.dk/forums/t/179828.aspx

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)