Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag / støtte for tabt løn i forbindelse med kursusophold

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Feb 08
Indlæg ialt: 236
Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har fornyligt været igennem et 7 ugers kursus/uddannelsesforløb betalt af en arbejdsgiver hvor jeg er freelance ansat. Da arbejdsgiveren pt. har begrænset gavn af min nye uddannelse ville de "kun" betale kursusprisen som indeholder undervisning, kost og logi. De kunne altså ikke tilbyde mig løn i kursusperioden. Jeg accepterede disse vilkår, da jeg har taget uddannelsen som et led i mine fremtidige planer. Kursusprisen er alene nær de 130.000 kr.

Jeg har i mit hovederhverv været nødsaget til at tage orlov, dvs. fri uden løn, og det har nu medført at jeg ikke har fået løn i den pågældende periode. Dette betyder jo et forholdsvis stort tab i min normale indkomst, og jeg vil derfor høre om der findes nogen former for fradrag eller støtte jeg kan benytte mig af i dette tilfælde? Jeg vil jo nødig overse noget som jeg er berettiget til.

Uddannelsen er ikke AMU, SU, EUD berettiget.

Håber der er nogle kloge hoveder der ude, som kan hjælpe mig med at blive klogere.

Venligst

Per

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Per Aaskov:

Jeg har i mit hovederhverv været nødsaget til at tage orlov, dvs. fri uden løn, og det har nu medført at jeg ikke har fået løn i den pågældende periode. Dette betyder jo et forholdsvis stort tab i min normale indkomst, og jeg vil derfor høre om der findes nogen former for fradrag eller støtte jeg kan benytte mig af i dette tilfælde?

Der er fuldt fradrag for indtægter du ikke har haft, og du skal derfor ikke betale så meget som 1 krone i skatSurprise

Og hvis indtægten havde været med til at skubbe din anden indtægt op over topskattegrænsen, så har du faktisk sparet penge i skat, da denne anden indtægt i så fald vil blive beskattet lavere. Yes

Tilmeldt 13. Feb 08
Indlæg ialt: 236
Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit indlæg, Martin.

Jeg har nu læst dit indlæg flere gange og kan efter flere forsøg ikke rigtig forstå det. Jeg har stadig ikke fundet ud af om jeg kan hente fradrag/penge et sted.

Er det ikke muligt for dig at skære det ud i pap, så sådan en manuel person som mig kan forstå det? :-)

Mvh Per

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Per,

Ja, du må undskylde min vittige tilgang i min besvarelse ovenfor.

Et kort og kontant svar kunne være, "nej, du kan ikke fradrage noget af skatten på dine andre indtægter".

I bund og grund, så er du skattepligtig af de samlede indtægter du har haft, hverken mere eller mindre. Du kan ikke få skattefradrag i andre indtægter, som vedrører indtægter du måske havde haft ved at gøre noget andet, end det du har gjort.

Dog kan man (som jeg skriver i mit andet afsnit) faktisk godt betragte det som en skattebesparelse, hvis du betaler topskat. I så fald går der nu længere tid, inden du rammer topskatten, og du er dermed sluppet lidt billigere i skat på nogle af dine andre indtægter.

Jeg ved ikke, om dette indlæg forklarede det bedre end mit første indlæg, men i bund og grund er svaret "nej".

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Per Aaskov:

Jeg har fornyligt været igennem et 7 ugers kursus/uddannelsesforløb betalt af en arbejdsgiver

Du har dog ret til at fradrage kost og logi efter statens takster, såfremt du har været væk fra hjemmet i mere end 24 timer i forbindelse med kurset.

Tilmeldt 13. Feb 08
Indlæg ialt: 236
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar. Nu forstod jeg.

Det kunne godt være der fandtes en form for løntabsgodtgørelse el. lign.

Kan man også fradrage for kost og logi, når dette er en del af kurset dermed betalt af min arbejdsgiver?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Per Aaskov:
Kan man også fradrage for kost og logi, når dette er en del af kurset dermed betalt af min arbejdsgiver?
hvis alt er betalt kan arbejdsgiveren skattefrit betale 25% af 455 kr =113,75 per fuld dag - kost og småfornødenheder - og gør han ikke det - kan du trække det fra. Det sker i rubirk 55 og der er bundfradrag for ligningsmæssige fradrag samlet på 5.500. Ligger du over det, sparer du ca 38 kr per dag ved hele øvelsen (skat uden AM bidrag af de 113,75 og ikke i topskat)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du er ansat hos arbejdsgiveren mens du deltager i kursusopholdet falder de afholdte udgifter ind under skattefrihed efter reglerne i Ligningsloven og der kan udbetales godtgørelser fra denne men du kan ikke opnå fradrag. Det smarte her havde været at lave en aftale hvor du fik godtgørelser under opholdet mod at du så påtog dig en lønnedgang over en periode på min. 12 måneder ved efterfølgende arbejde hos arbejdsgiveren.

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)