Som overskriften lyder er jeg lidt nysgerrig hvorvidt man kan trække udgifter fra i skat som ansat?
Hvis jeg f.eks. bliver ansat hos en virksomhed, til udføre et stykke arbejde som kræver et headset med mikrofon, men selv skal sørge for at anskaffe mig denne mikrofon da virksomheden ikke stiller den til rådighed - kan jeg så trække dét fra i skat?
ja og nej. Det vil være rubrik 53 men der et bundfradrag på - tror jeg 5.500 kr - så hvis ikke du i forvejen har andre udgifter i forbindelse med dit arbejde, så vil det headset ikke kunne trækkes fra
Kunne din arbejdsgiver ikke stå for det - og i værste fald sætte din løn ned bare den første måned med de 300 kr eller hvad det kan være det koster - så sparer du jo skatten af det, og 300 kr ned giver ham penge til det headset som så er hans - og koster kun dig ca 160 kr
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Enig. Men det skal laves som en bruttolønsordning hvor nedgangen fordeles over minimum 12 måneder. Man kan ikke bare modregne købet i en forudaftalt bruttoløn. Det er så heller ikke din ejendom men arbejdsgiverens ejendom men der kan man formentlig komme igennem med en lav købspris efter en del år. Samme problemstilling kendes når vi taler mobiltelefoner
Enig. Men det skal laves som en bruttolønsordning hvor nedgangen fordeles over minimum 12 måneder. Man kan ikke bare modregne købet i en forudaftalt bruttoløn. Det er så heller ikke din ejendom men arbejdsgiverens ejendom
OK - godt at vide, jeg troede sagtens man kunne aftale - løn første måned 28700 kr og løn derefter 29000 kr - når det der headset tilhører virksomheden (og et par år efter er det nok ikke noget at overdrage til næste ansatte :))
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Det kan du jo også godt i praksis hvis der ikke er aftalt en fast løn eller hvis det "handles" over nogle overarbejdstimer men det holder ikke hvis der er aftalt fast løn og principielt er den nævnte form for "handel" også i strid med kildeskatteloven.