Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Omgørelse af SMBA til ApS eller lign.? Dom søges til opgave!

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Holstebro
Tilmeldt 7. Jul 12
Indlæg ialt: 90
Fra  BilligeDyreartikler.dk Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle Smile

Jeg skriver og skriver på min kære afhandling på HD(R) studiet, og jeg prøver aog prøver at finde en dom som beviser at SKAT kan omgøre (er det ikke det rigtige ord?) SMBA'er, så de bliver til ApS, således at man kan lave det ulovlige aktionærlån, og blive beskattet af det.

Jeg er klar over der næsten ikke kan nå at være kommet nogen omkring de nye regler - men så bare med hensyn til omgørelsen Smile

Håber at I kan hjælpe mig!

Mvh. Steffen

Mangler du noget til din hund eller kat? Klik ind og se vores skarpe priser her.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:40

Jeg tror der er noget meget grundlæggende du har misforstået.

At omgøre noget vil sige at du som skatteyder beder om tilladelse til at omgøre et forhold fordi det har fået utilsigtet skattemæssige konsekvenser.

Når Skat går ind og ændrer et forhold er der ikke tale om omgørelse men om omkvalificering. Et SMBA og et APS er 2 vidt forskellige ting og behandles efter to forskellige love. I mange situationer kan Skat anfægte et SMBA's skattepligtsforhold fordi vedtægterne er lavet forkerte eller fordi der er andre selskabsretlige forhold som ikke er på plads. I den forbindelse vil de typisk betragte SMBA'et som en nullitet og henføre alt til personlig beskatning. Derved bliver det ligegyldigt med at beskatte et aktionærlån.    

Når det så er sagt så vil et SMBA i nogle situationer kunne henføres til beskatning efter selskabsskattelovens regler. prøv at tage fat i advokat Jacob Tøjner. Han har gjort en del i dette emne og er helt sikkert frisk på en dialog om det.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Holstebro
Tilmeldt 7. Jul 12
Indlæg ialt: 90
Fra  BilligeDyreartikler.dk Skrevet kl. 21:54

Jeg tror du har fuldstændig ret Bent - og mange tak for korrektionen!

Jeg synes bare jeg havde læst mig frem til, at der kan ske omkvalificering fra SMBA til ApS - derfor det her spørgsmål, fordi jeg blev lidt forvirret omkring det.

Men principielt ville det vel være hips om haps, med hensyn til aktionær lån beskatning, om SMBA bliver omkvalificeret til ApS eller personligt, lige meget hvad skal der vel ske beskatning (forudtaget af udbytte ikke er en mulighed da man er ansat)?

Igen - tak for din respons!

Mangler du noget til din hund eller kat? Klik ind og se vores skarpe priser her.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:56

Og som skrevet (tilføjet) er der nok noget om det. Prøv som sagt at tage fat i Jacob Tøjner.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)