Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er feriepenge et lovkrav?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ansat på kontrakt i en sportsklub som administrativ medarbejder. Månedslønnen er fast - men der er ikke feriepenge nævnt i kontrakten - og ingen udbetales/opspares. 
Mit spørgsmål er så. Er det lovligt? Eller SKAL der lægges feriepenge til side af "firmaet" (klubben)? Det eneste der står om ferie i kontrakten er "Afvikling af ferie aftales med bestyrelsen dog således, at der altid tilkommer medarbejderen ferie i overensstemmelse med ferieloven"...og så senere: "I øvrigt gælder funktionærlovens og ferielovens bestemmelser".

Og endelig om "Overenskomst mv: Aftalen følger funktionærlovens regler. Der er ikke indgået særlig overenskomst med forbund".

Kan de så undlade at opspare feriepenge til mig alligevel? 

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:07
Fra Vissenbjerg
Tilmeldt 16. Nov 12
Indlæg ialt: 41
Fra  nemEDI Skrevet kl. 10:21
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Enten skal du have ferie med løn eller feriepenge.

Hvis aftalen følger funktionærlovens bestemmelser får du normalt ferie med løn (altså du få udbetalt din almindelige løn selvom du holder ferie). I så fald får du ikke også feriepenge.

nemEDI leverer billige EDI løsninger til store og små virksomheder

Tilmeldt 26. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 10:26

Jaså - alle andre ansættelser jeg har været i, har jeg både fået månedsløn OG feriepenge, når ferien bliver afholdt...er vel meget normalt.

Men hvis det ikke er et lovkrav, kan jeg ligesom ikke gøre noget ved det.

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Nov 12
Indlæg ialt: 156
Fra  Siino Skrevet kl. 10:31

ps76:

Jaså - alle andre ansættelser jeg har været i, har jeg både fået månedsløn OG feriepenge, når ferien bliver afholdt...er vel meget normalt.

Men hvis det ikke er et lovkrav, kan jeg ligesom ikke gøre noget ved det.

Det lyder som nogle lækre jobs. De har jobs, jeg har været i, har enten udbetalt løn i ferien ELLER feriepenge. Vi udbetaler selv løn under vores ansattes ferie - og ingen feriepenge.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:17

der er krav på feriepenge i alle jobs. Som funktionær vil du normalt ha løn under ferien og det eneste du så ser til feriepenge er 1 eller 1,5% af lønnen som du får oveni, oftest 1/5 uanset feriens afholdelse.

Hvis du slutter i jobbet, uanset du selv siger op eller fyres, så skal arbejdsgiveren have betalt ind til feriekonto (eller for de store efter aftale med organisationerne ha afsat selv) således at du får dine feriepenge - også efter at være sluttet - udbetalt når du holder ferie i det nye job - eller når f.eks borgerservice bekræfter at du holder ferie hvis du er gået på pension

Optjeningen sker 1/1 til 31/12 og det betyder, at hvis det er dit første arbejde som funktionær, så har du ikke optjent noget til ferie det første år, men må selv betale ferien. Benyttelsen af feriepengene ligger 1/5 til 31/4

Er det ikke ferie med løn, så får du feriekort og feriepenge under afholdelse af din ferie - det feriekort følger dig så, også når du skifter job - og igen har du jo kun de feriepenge som du har nået at optjene til

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 18:53

eller når f.eks borgerservice bekræfter at du holder ferie hvis du er gået på pension

Hvis du forlader arbejdsmarkedet, kan du få alle dine opsparede feriepenge udbetalt, også selvom du ikkke holder ferie.

§ 30.Feriegodtgørelse for tidligere og løbende optjeningsår udbetales til lønmodtageren af arbejdsgiveren, FerieKonto eller den, der i medfør af § 31 administrerer feriegodtgørelsen,

1) hvis lønmodtageren forlader arbejdsmarkedet af alders- eller helbredsmæssige årsager, eller

2) hvis lønmodtageren fratræder i forbindelse med flytning til udlandet og framelder sig Det Centrale Personregister.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:38

Aha - jamen det er givet rigtigt - jeg holdt dog for nogle år siden et halvt års pause hvor jeg rejste - og jeg skulle ha borgerservice til at skrive under - men sikkert ikke hvis man går på pension

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)