Mit spørgsmål går ud på om min kone og jeg får hver sit cvr. nummer, eller under kun 1 cvr. nummer. Jeg skal lige orientere om at jeg har drevet firma i ca. 20 år, men lukkede under krisen og jeg ved af erfaring at jeg får mit tidligere cvr. nummer jeg havde mens jeg drev firma. Min kone ønsker også at åbne et firma men med tøj og sko og det er en helt anden branche end jeg har drevet firma under i mine 20 år som selvstændig, så er der en eller anden der ved helt bestemt hvad man skal forholde sig til? Begge butikker vil være fysiske, altså åbent fra gaden med detailsalg, kombineret med internethandel på længere sigt. Håber på et svar af en der har været i samme situation, eller en der har hørt om noget lignende. På forhånd tak. |
En enkeltmandsvirksomhed, som afmeldes og tilmeldes igen, vil få tilknyttet samme CVR nr.
Hvis din kone opretter en enkeltmandsvirksomhed, så får hun sit helt eget CVR nr., uden tilknytning til dit CVR nr., da det vil opfattes som to individuelle juridiske enheder, også selvom disse muligvis vil være tilknyttet samme adresse.
Dog kan i vælge at benytte jer af blot dit gamle CVR nr., når dette aktiveres igen. Der er ikke noget i vejen for at drive to forskellige virksomheder på samme CVR nr., dette skal blot adskilles i regnskabet og bogholderiet. Tal eventuelt med en revisor om dette.
Jeg ville dog personligt oprette et CVR nr. til hver enkelt forretning.
Udover så kan det anbefales at oprette selskaberne som ApS, hvis der kan findes 80.000 kr., som egenkapital til hvert selskab., de 80.000 kr., kan bruges som indkøb af varelager eller andet, således at de stadig indgår som egenkapitalen, blot som aktiver og ikke som kapital på en konto.