Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskedigelse af medarbejder der er udeblevet fra arbejde?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1880
Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en medarbejder ansat der pt er på prøvetid, og ansat med løntilskud.

Han har været her i virksomhedspraktik først, og er siden blevet ansat. Det startede skidt med at han initielt blev syg med stress da han skulle starte i virksomhedspraktikken, og han startede så 6 uger senere. Det er en dygtig medarbejder som jeg har været glad for, men de seneste uger har en del ændret sig.

Vi har et projekt der er kørt skævt - men hvor denne medarbejder ikke har haft skyld i dette.

Sidste uge var jeg væk på en udstilling og kørte mandag, og min medarbejder havde arbejdet intensivt og loyalt på at få tingene færdige til udstillingen. Vi aftaler at han holder tirsdag fri.

Da jeg kommer tilbage får jeg tidligt mandag morgen en SMS om at han er syg, igen tirsdag morgen får jeg en SMS og ligeledes igen onsdag. Jeg får en fantomopringning kort før midnat denne onsdag, ringer straks tilbage og får en telefonsvarer. Hører intet tilbage, heller ikke torsdag eller idag fredag. Jeg skriver til ham her til morgen både på SMS, email og lægger en besked på telefonsvareren.

Vi har en maskine der skal afleveres hvor han skulle have arbejdet på dokumentationen, men da jeg idag efter intet at have hørt søger på filer han har opdateret viser det sig at intet er lavet, opdateret eller gemt medens jeg har været væk eller siden, så jeg læser det som han har været fraværende uden lovlig grund i 1½ uge.

Dette aggreveres af at virksomheden er meget tæt på at gå i betalingsstandsning hvis vi ikke får sendt den maskine - en afsending der i sig selv dækker den næste 3 måneders burnrate.

Hvis jeg ikke kan få arbejdet færdigt i tide må jeg fyre ham af økonomiske årsager, og min læsning af situationen gør at det ikke forekommer fornuftigt at ansætte ham fast - ie overgå til længere opsigelsesvarsel.

Jeg kan opsige ham med normalt varsel 14 dage så længe han er under prøvetid, men er der regres overfor "pjæk"

Jeg tror reelt at han er gået ned med stress men har ingen dokumentation for dette. Hvordan er det juridiske og praktiske i sådan en situation?

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 16:07
At blive væk fra jobbet er bortvisningsgrund
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47186
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:10
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Start med at tale med det kontor der står for hans løntilskud og hør om de tør råde.

Ellers tror jeg ikke det betaler sig at risikere en sag for at spare 14 dages opsigelsesvarsel helt ærligt - fyr manden skriftligt og efter reglerne NU. Så må de 14 dages løn med løntilskud forhåbentlig ikke være det som vælter læsset. Han har jo sygemeldt sig efter reglerne - er så bare ikke til at kontakte i sygeperioden - det er en møgsag at skulle ud i

vh

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1880
Skrevet kl. 16:22

Start med at tale med det kontor der står for hans løntilskud og hør om de tør råde.

Ellers tror jeg ikke det betaler sig at risikere en sag for at spare 14 dages opsigelsesvarsel helt ærligt - fyr manden skriftligt og efter reglerne NU. Så må de 14 dages løn med løntilskud forhåbentlig ikke være det som vælter læsset. Han har jo sygemeldt sig efter reglerne - er så bare ikke til at kontakte i sygeperioden - det er en møgsag at skulle ud i

vh

Tak for svaret.
Han har vel ikke sygemeldt sig efter reglerne hvis han er udeblevet de dage hvor jeg var væk, og så sygemeldt sig, men jeg tror at du har fuldstændig ret i at det er bedre/lettere at se gennem fingrerne med det og gøre som foreslået.
Yderligere kompliceres det af at jeg ikke kan gøre maskinen færdig uden ham, men det er en anden sag
Tak
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)