Hej Rolf.
Jeg har arbejdet med musik blandt andet, både dengang hvor det var på "mode" at sælge cdér som den eneste var, men også efterfølgende hvor det kun var digitalt det gjaldt.
Jeg arbejder nu med digitalt indhold af film, musik e-bøger mv, på en lidt anden form end du efterspørger- dog prøver jeg at svare ud fra det du spørger om, uden at blande mine faglige interesser ind i hvad jeg gerne vil have dem til at koste :-)
Hvis jeg forstår dit spørgsmål er det hvad der er rimeligt at det koster eller hvor meget man kan presse kunden til at give,- rimlighed er jo svær at definere, men den plejer at ligge t sted imellem hvad udbyder ønsker, og hvad køber vil gi
Når du sælger en E-bog, har du ingen omkostninger til tryk- du kommer ikke til at ligge inde med et usolgt oplag- distribution ud til kunden er yderst billig(husk på der er hverken dyr fragt osv af paller med bøger, returret, ved trykte bøger er der en risiko margen for mange af de penge som du skal forudbetale før du når et breakeven)
I min verden på dette spørgsmål syntes jeg at man skal lade vær med at være for ublu, for sælger du en bog som normalt koster 268 kr. som trykt, og du så kun giver 15-20% rabat fordi du sælge om E-bog- ja så har du ihvertfald fået mere en dobbelt fortjeneste i forhold til trykt når man trækker udgifter fra.
Prøv at tænk at sammenlign musikbranchen?
op til 2003 ca, kostede en single ca 50 kr. for et nummer(ved godt der var et par mix på osv- et download(digitalt) koster nu ca 8 kr, dvs ca 16% af en trykt pris.
Skal man have gang i salget så tror jeg at det er den prismodel man skal kigge lidt +/- på Altså trykt udgave 268 kr 16 % heraf= 43 kr(ca), så tager du en 40-50 kr for en bog, så tror jeg faktisk du på bundlinjen måske stadig har mere ud af dette ved hvert salg og sælger 100 gange mere.
Skriver du så en bog igen, er der så 100 gange flere der kender dig og måske vil købe din nye bog, og så begynder det jo at blive rigtig sjovt!
Musikbranchen har jo lavet en model på dette der kan gøres forretning på, så mon ikke også forfatter kan :-)
blot min sammenlignings tanke :-)
De bedste hilsner
Bo Schønemann