Jeg er enig i dig Cookie langt hen ad vejen. Iværksætter støtte skal være for alle, som mener de har den gode ide og som gerne vil være selvstændig. Men som jeg nævnte i begyndelsen, så må der være en upfront screeningsproces som filtrerer snyd og humbug fra, der godkender. En proces der kigger på forretningsideen, business casen osv. Allerede her vil mange uærlige og udnyttende mennesker kunne blive valgt fra. Om en godkendt ide så herefter også viser sig at være bæredygtig er naturligvis umuligt at sige. Men man kan gøre meget på at følge op på den enkelte virksomhedsejer. Som jeg også nævnte i begyndelsen, skal der være krav om at man på iværksætter støtte, er i løbende dialog med udbyderen om fx forretningsplanen, så man kan dokumentere en fremdrift. Ligesom man i en a-kasse har en jobplan og en joblog og er tvunget til at møde op til møder. Så er fokus bare flyttet over på virksomhedens fremdrift. Men jeg er relativ uenig i at der er en udfordring i udkonkurrering. En statsstøttet iphone cover shop skal med al rimelighed have lov til at konkurrere med andre iphone cover shops. Hvis ikke virksomheden gør det med statsstøtte i ryggen, så sker det bare med venture kapital eller en anden form for finansiering. Vi kan ikke tilbageholde konkurrenceelementet, det vil ske uanset hvad tror jeg. Så en iværksætter støtte ordning skal helt afgjort være meget målrettet og screeningsprocessen samt den efterfølgende opfølgning skal bistås af folk med erfaring indenfor virksomhedsopstart, forretningsplaner etc. Det er her trykket skal lægges i så fald synes jeg. vh |
Philip Rohrhuber:Men jeg er relativ uenig i at der er en udfordring i udkonkurrering. En statsstøttet iphone cover shop skal med al rimelighed have lov til at konkurrere med andre iphone cover shops. Hvis ikke virksomheden gør det med statsstøtte i ryggen, så sker det bare med venture kapital eller en anden form for finansiering. Vi kan ikke tilbageholde konkurrenceelementet, det vil ske uanset hvad tror jeg.
Det fremhævede mener jeg er helt urealistisk.
Problemet i offentlige støtteordninger er netop at man sætter nogle folk til at 'vælge vindere' hvilket der er massiv kvalitative data på ikke virker. Hvem skulle disse orakler så være der skulle vurdere hvad der var godt og hvad der ikke var? Offentlig ansatte har jo sjældent erhvervserfaring og slet ikke iværksætter erfaring og hvilke successfulde erhvervsfolk og iværksættere har tid og lyst til at læse stribevis af ansøgninger igennem - for det offentlige. Og fik man endelig nogle erhvervsfolk til det, så ville der blive en hulens masse spekulation om inhabilitet og egen interesser.
Nej, her fungerer markedet klart bedst, det mener jeg er veldokumenteret og egentlig indiskutabelt. Det offentlig har en lang tradition for at støtte koncepter og virksomheder der netop ikke ville kunne tiltrække privat kapital.
Iværksættere skal nok blive iværksættere hvis de dur til det og vil det nok, men ved at gøre risikoen mindre og skatteåget lavere, ville man stille flere folk i en situation hvor risikoen for at gå fra hus og hjem var mindre.