Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksætter A-kasse

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 6. Aug 12
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig i dig Cookie langt hen ad vejen.

Iværksætter støtte skal være for alle, som mener de har den gode ide og som gerne vil være selvstændig. Men som jeg nævnte i begyndelsen, så må der være en upfront screeningsproces som filtrerer snyd og humbug fra, der godkender. En proces der kigger på forretningsideen, business casen osv. Allerede her vil mange uærlige og udnyttende mennesker kunne blive valgt fra.

Om en godkendt ide så herefter også viser sig at være bæredygtig er naturligvis umuligt at sige. Men man kan gøre meget på at følge op på den enkelte virksomhedsejer. Som jeg også nævnte i begyndelsen, skal der være krav om at man på iværksætter støtte, er i løbende dialog med udbyderen om fx forretningsplanen, så man kan dokumentere en fremdrift. Ligesom man i en a-kasse har en jobplan og en joblog og er tvunget til at møde op til møder. Så er fokus bare flyttet over på virksomhedens fremdrift.

Men jeg er relativ uenig i at der er en udfordring i udkonkurrering. En statsstøttet iphone cover shop skal med al rimelighed have lov til at konkurrere med andre iphone cover shops. Hvis ikke virksomheden gør det med statsstøtte i ryggen, så sker det bare med venture kapital eller en anden form for finansiering. Vi kan ikke tilbageholde konkurrenceelementet, det vil ske uanset hvad tror jeg.

Så en iværksætter støtte ordning skal helt afgjort være meget målrettet og screeningsprocessen samt den efterfølgende opfølgning skal bistås af folk med erfaring indenfor virksomhedsopstart, forretningsplaner etc. Det er her trykket skal lægges i så fald synes jeg.

vh
Philip 

Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 02:10
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Philip Rohrhuber:
Men jeg er relativ uenig i at der er en udfordring i udkonkurrering. En statsstøttet iphone cover shop skal med al rimelighed have lov til at konkurrere med andre iphone cover shops. Hvis ikke virksomheden gør det med statsstøtte i ryggen, så sker det bare med venture kapital eller en anden form for finansiering. Vi kan ikke tilbageholde konkurrenceelementet, det vil ske uanset hvad tror jeg.

Det fremhævede mener jeg er helt urealistisk.

Problemet i offentlige støtteordninger er netop at man sætter nogle folk til at 'vælge vindere' hvilket der er massiv kvalitative data på ikke virker. Hvem skulle disse orakler så være der skulle vurdere hvad der var godt og hvad der ikke var? Offentlig ansatte har jo sjældent erhvervserfaring og slet ikke iværksætter erfaring og hvilke successfulde erhvervsfolk og iværksættere har tid og lyst til at læse stribevis af ansøgninger igennem - for det offentlige. Og fik man endelig nogle erhvervsfolk til det, så ville der blive en hulens masse spekulation om inhabilitet og egen interesser.

Nej, her fungerer markedet klart bedst, det mener jeg er veldokumenteret og egentlig indiskutabelt. Det offentlig har en lang tradition for at støtte koncepter og virksomheder der netop ikke ville kunne tiltrække privat kapital.

Iværksættere skal nok blive iværksættere hvis de dur til det og vil det nok, men ved at gøre risikoen mindre og skatteåget lavere, ville man stille flere folk i en situation hvor risikoen for at gå fra hus og hjem var mindre.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:29

Erik Hamre:
Problemet i offentlige støtteordninger er netop at man sætter nogle folk til at 'vælge vindere' hvilket der er massiv kvalitative data på ikke virker. Hvem skulle disse orakler så være der skulle vurdere hvad der var godt og hvad der ikke var? Offentlig ansatte har jo sjældent erhvervserfaring og slet ikke iværksætter erfaring og hvilke successfulde erhvervsfolk og iværksættere har tid og lyst til at læse stribevis af ansøgninger igennem - for det offentlige. Og fik man endelig nogle erhvervsfolk til det, så ville der blive en hulens masse spekulation om inhabilitet og egen interesser.

110% enig - en helt dødfødt tanke at staten skulle være dommere over hvilke ideer der duer - eller hvilke mennesker der duer. Også 110% enig i inhabilitet og vindings problemet.

Det handler om, at gøre det endnu lettere end det er nu, at starte, og kun give rabatten i form af skatte rabatoverskuddet - så ingen kan svindle med det som alternativ til dagpenge eller andet. Faktisk synes jeg den ligger så meget til højrebenet, at det er svært at forstå den ikke nappes af politikerne

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 14:42
Philip Rohrhuber:
. Vi skal turde at sammenligne os med Silicon Valley, Tel Aviv, London og Berlin.

Er de iværksætter a-kasse i californien, israel, england og tyskland ?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:47

Michael_N:

Er de iværksætter a-kasse i californien, israel, england og tyskland ?
Nej - det er lettere at starte i DK end i de fleste andre lande, og skatten er ret sammenlignelig når vi taler virksomheder, MEN - græsset er grønnere på den anden side af hegnetBig Smile

Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 14:50

Den store forskel er ikke selskabs-skat, men kapital-afkast beskatning og fradragsmuligheder. I Californien betaler man som bekendt - efter valgkampen - kun max 17% i skat af kapitalindkomst. Det inspirerer unægtelig mere til at investere.

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 14:58
Philip Rohrhuber:
Jeg tror der sidder rigtig mange lønmodtagere derude, som ønsker at starte egen virksomhed. Og hvis de vælger at sige deres stilling op (blive ledig), og gå på dagpenge, så er fokus rettet mod at søge et nyt arbejde. I stedet bør man tilbyde dem med de gode ideer at få en slags iværksætter dagpenge (det skal hedde noget helt andet end dagpenge naturligvis). Og flytte fokus fra at søge nyt job til at komme igang med sin ide og virksomhed.

Er man i arbejde og syntes det er en god ide blive sin egen chef.
Så starter man da med at lave en opsparing man kan leve på imens man får virksomheden op at køre.
Og evt tage noget extrajob så man kan få mad på bordet.
Og der er en meget god ide at nedsætte ens forbrug til et minimum
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Feb 11
Indlæg ialt: 70
Fra  Ase Skrevet kl. 15:01

Det er en fantastisk spændende debat med gode argumenter for og i mod. Jeg tror, det er svært at lave et system, som favoriserer iværksættere, 100 procent resistent mod svindel. Det gælder nok også Cookies spændende idé om skatterabat på overskud - i princippet kan man jo stifte nye selskaber som man vil og søge skatterabat til dem osv. Eller mao.: systemer kan omgås, hvis man vil.

Men jeg vil nu også mene, man skal være forsigtig med at sætte alt i stå pga. frygt for svindel - så bliver man nemt handlingslammet og ender formentlig med en ringere bundlinje i sidste ende.

Se i øvrigt evt. vores analyse blandt studerende her - og bemærk hvor fantastisk mange, der har jer iværksættere og selvstændige som forbilleder! http://www.ase.dk/presse/analyser/2012/6/fra-studerende-til-ivaerksaetter

Vh
Thomas

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 15:03

Hej.

Jeg mener man bør lave en ordning hvor ALLE der vil være selvstændige. Kan få en ydelse der svarer til laveste Dagpengesats de første 12 måneder.

Det vil motivere rigtig mange til at starte. Og det ville samtidig være en livline til dem der nu ryger ud af Dagpengesystemet.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:04

ASE:

Det gælder nok også Cookies spændende idé om skatterabat på overskud - i princippet kan man jo stifte nye selskaber som man vil og søge skatterabat til dem osv. Eller mao.: systemer kan omgås, hvis man vil.

Men jeg vil nu også mene, man skal være forsigtig med at sætte alt i stå pga. frygt for svindel - så bliver man nemt handlingslammet og ender formentlig med en ringere bundlinje i sidste ende.

Gør dog det - stift selskaber på stribe hvis formået er at spare skat af overskuddet. Man får ikke xxx kroner for at stifte - men rabat på ærligt regnskabført overskud. Hvis man vil fordele det på 20 selskaber så vær så gode - eller lav hele overskuddet i ET selskab - det gør ingen som helst skatteforskel, man får en rabat på 25% af overskuddet i skat - så intet misbrug der - og det gælder VSO og ApS typer - så hiver man pengene ud til personligt forbrug er der ingen rabat - helt normal person skat

vh 

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)