Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Leje af lejlighed med CVR registrering

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Nov 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 01:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står og skal til at skrive kontrakt på en lejlighed hvor det er påkrævet at jeg har en CVR registrering.

Min mor har et iværksætter firma som er registreret, men jeg er ikke helt klar over hvad det kan betyde for os ift. beskatning af leje, (lejen jeg giver vil naturligvis være tilsvarende den, der bliver opkrævet af udlejer) hvordan skal min mor indberette det?

Og er der nogen der ved om jeg eller hun står dårligere når udlejningen sker gennem hendes virksomhed?

Jeg har kun kunnet finde spekulationer og ikke rigtig nogen svar på nettet, håber meget der er nogen her der kan hjælpe.

Bedste hilsner Signe

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 04:44
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Signe1234:
Jeg står og skal til at skrive kontrakt på en lejlighed hvor det er påkrævet at jeg har en CVR registrering.

Don't do it!

Signe1234:
Min mor har et iværksætter firma som er registreret, men jeg er ikke helt klar over hvad det kan betyde for os ift. beskatning af leje, (lejen jeg giver vil naturligvis være tilsvarende den, der bliver opkrævet af udlejer) hvordan skal min mor indberette det?

Det skal hun ikke, din husleje skal selvfølgelig ikke figurere i hendes regnskab.

Signe1234:
Og er der nogen der ved om jeg eller hun står dårligere når udlejningen sker gennem hendes virksomhed?

Selvfølgelig står du (hun, da det jo er hende som lejer lejligheden) dårligere ... hvorfor skulle virksomheden ellers ville kræve det?

Lejeloven er beskyttelsespræceptiv, det betyder at den beskytter dig som forbruger imod at udlejer kan indføre en række tåbelige krav i lejeforholdet, og det betyder at en almindelig lejekontrakt på privatevilkår kan du skrive under stort set uden andet end at gennemlæse den selv, mens en lejekontrakt mellem to firmaer (som du reelt er ved at underskrive) bør gennemlæses af din advokat - der kan reelt stå i at du ikke kan sige lejemålet op de næste 10 år ... og det vil i givet fald være gyldigt.

Med andre ord, ved at gå ind i lejeaftalen som virksomhed fjerner du en masse beskyttelse du som privat nyder godt af, du åbner med andre ord op for at blive taget godt og grundigt i r<biip>

Godnat, og sov godt ;-)

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 10:05

Hvis der er tale om en lejlighed til almindelig beboelse, så er jeg enig med Mikkel.

Hold dig væk!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:55

Du bør finde ud af om der foreligger et beboelseslejemål eller et erhvervslejemål eller et blandet lejemål:

der gælder forskellige love for de forskellige typer lejemål:

HVIS det er et erhvervslejemål eller et blandet lejemål kan CVR nummer være både rimeligt og påkrævet.

hvis udlejer har en fornuftig grund til at oprette lejeaftalen med et firma.

Hvis det er et beboelseslejemål, er CVR helt irrelevant og hverken skal eller bør oplyses.

Hvis lejemålet allerede er indgået mellem firma og udlejer om et beboelseslejemål er kontrakten ugyldig

og vil blive tilsidesat af nævn og domstole. 

Tilmeldt 20. Nov 12
Skrevet kl. 17:02

Tusind tak for jeres svar. Jeg har læst kontrakten igennem og jeg synes umiddelbart ikke der er nogen mærkelige punkter. Det er en erhvervskontrakt og der står i den at det er et krav at der skal være en person tilknyttet den som bopæl og at fremleje kun må ske til en fysisk person. Der står endvidere at den kun må udlejes til medarbejdere eller ansatte, hvilket jeg jo ikke er. 

Mit umiddelbare bud på hvorfor kontrakten skal være erhvervslejemål er at huslejenævnet ellers ville kunne gå ind og regulere lejen, der ligger omkring de 1400 pr. m2 altså over den værdi de normalt fastsætter. Det er så vidt jeg kan se ikke muligt med en erhvervskontrakt, som det står her: "Både lejer og udlejer fraskriver sig retten til at regulere til markedslejen efter § 13 i erhvervslejeloven."

Jeg kan dog ikke finde andre lejligheder i kbh efter at have ledt i ret lang tid, så umiddelbart tænker jeg at vi gør det, hvis det ikke bliver noget problem at jeg ikke er ansat i min mors virksomhed, er dette sidste noget nogen af jer ved noget om?

Bedste hilsner Signe

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:14

Hej Signe

Ved du hvordan er klassificeret ?

Altså erhverv/bolig/blandet ?

Kontrakten lyder så kryptisk ud fra det du refererer, at jeg vil anbefale dig at ringe til de københavnske huslejenævn og tale med dem om ejendommen og kontrakten.

Tilmeldt 20. Nov 12
Skrevet kl. 17:43

På forsiden af lejekontrakten står der lejekontrakt (erhvervslejemål) det er derfor jeg går ud fra det er klassificeret som erhvervslejemål. 

Jeg kan godt prøve at ringe til de københavnske huslejenævn om det, hvad er det du tænker lyder forkert ift. denne kontrakt? Jeg tænker selv at den største risiko er at jeg ikke får depositum tilbage efter fraflytningsrapporten som de skriver om, jeg har derfor bedt om at få lov at lave en visuel rapport. Derudover tror jeg grunden til at de har lavet den til erhvervslejemål er at jeg ikke kan kræver huslejenedsættelse, hvilket jeg godt kan leve med, da jeg ikke rigtig har andre muligheder.

Igen tusind tak for at du svarer, det er ret kryptisk når jeg ikke er vant til at læse den her slags.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:48

Hej Signe

Jeg har ellers forsøgt at skrive kort og klart...

Huslejenævnet kan på stedet fortælle dig om ejendommen er indrettet

til:

beboelse

erhverv

eller såkaldt blandede lejemål.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:57

Det gør heller ikke din mors regnskab mindre rodet at hun nu lejer en lejlighed og så lejer den videre ud til dig til samme leje. Jeg tror ikke det er så kompliceret for generelt er husleje uden moms, men det roder dog ting til og samtidigt med at det aldrig er rart at blive kørt rundt med, med for høj husleje - helt specielt hvis den lejlighed er indrettet til beboelse - men som JBR skrev- det kan huslejenævnet sige

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)