Hej. På baggrund af diverse netværk, som jeg deltager i og diverse arrangementer jeg var på i uge46 har jeg skrevet dette indlæg. Det handler ikke så meget om min egen historie, men mere om nogle principper, som jeg gerne vil udfordre, for når jeg hører på andre iværksættere er det nøjagtigt de samme problemstillinger, som mange støder på. Giver systemet overhovedet mening mere, eller handler det bare om at være en kontrolforanstaltning og at flytte penge fra den ene kasse til den anden? Jeg føler ikke, at det nuværende arbejdsmarkedsmarkedssystem, som det er bygget op i dag er hensigtsmæssigt og rettet mod at tænke fremad og skabe resultater – også på den lange bane. Siden maj måned 2012 har jeg gået ledig – og samtidig startet virksomheden Blohm Rejser (www.blohmrejser.dk) op. Nu er jeg så blevet kontaktet af Jobcenteret i Randers kommune, at de desværre har lavet en fejl, at jeg for længst skulle have været i jobtilskudsordningen, men da jeg i mellemtiden er flyttet kommune, så havde de ikke realiseret dette. Er registreret i systemerne som ledig med selvstændig bibeskæftigelse. Jeg har selv arbejdet på løsninger i private firmaer, men som for alle andre, så er det ikke nemt at oprette et midlertidigt job, som giver mening, og som de private firmaer også vil betale for – og egentlig er det jo heller ikke det, som jeg gerne vil arbejde med, men være iværksætter på fuldtid, men som reglerne er skruet samme, så er det næsten umuligt medmindre jeg kun vil/kan arbejde i weekenden og om aftenen. Om der falder noget på plads i et privat firma, det ved jeg i starten af den kommende uge, men alternativt, så har jobcenteret et job på plads som pædagogmedhjælper i en daginstitution. Et job, hvor institutionen får 135,- i tilskud i timen og jeg – alt andet lige – optager stillingen for en, som er uddannet til at håndtere et sådanne job, samtidig med at stillingen måske er blevet skåret væk fornylig, så jeg egentlig kun bliver ansat fordi jeg får et tilskud med i bagagen. Og det er bestemt ikke for at nedgøre jobbet som pædagogmedhjælper. Er det hensigtsmæssigt? Jeg mener jo, at det er helt hen i vejret og for min fremtidige jobsøgning efter mere end 12 år som leder og en uddannelse som tolk og translatør, green belt i lean six xigma, merkonom i personaleadministration osv. osv. vil det – formentlig – ikke have nogen positiv indflydelse. Dermed bestemt ikke være sagt, at jobbet som medhjælper ikke giver mening og behovet er der sikkert i daginstitutionen, men er det den rigtige måde at løse denne udfordring på? Det mener jeg ikke. Pointen i dette læserbrev, som er blevet sendt til diverse medier er den, at hvorfor ikke udnytte folks kompetencer på en mere hensigtsmæssig måde. Hvorfor ikke samle eksempelvis arbejdsløse revisorer, ledere, direktører, markedsføringsfolk, SEO- og app-eksperter i diverse grupper, som kunne arbejde med at finde relevante løsninger for iværksættere, sikre vækst blandt iværksættere, rådgive iværksættere osv. osv. og dermed også udnytte deres egne kompetencer? Hvorfor ikke bruge de relevante arbejdsløse til at skabe interessante netværk og fremdrift i Randers kommune? Skal naturligvis ikke være således, at det offentlige konkurrer med private virksomheder der gør det samme, men kommer iværksætterne aldrig i gang, så har de private virksomheder alligevel ikke nogen nye kunder. Tænker man ud af boksen? Har i den forgangne uge deltaget i flere uge46 arrangementer, hvor bl.a. Annette Vilhelmsen har sagt i Herning, at man gerne vil fremme iværksætterlysten i Danmark, men har man ikke snarere efterhånden lagt så mange sten i vejen for dette, at man skræmmer iværksætterne væk? Sluttede ugen i dag i Horsens til et arrangement i Vitur Bering Innovation Park, som omhandlede temaet fra ledighed til selvstændig. En af debatterne gik på, hvad man fra statens side kunne gøre anderledes for at sikre at man overhovedet starter som iværksætter og også overlever som iværksætter. En rigtig god debat, hvor der kom rigtig mange fornuftige ting frem, bl.a. at jobcentrene skulle stoppe med at være kontrolfunktion, men i stedet agere som fremadrettet organisation, som også sikrede relevans og for iværksætternes/de lediges vedkommende, at man ikke hele tiden blev undervurderet, men at man naturligvis som medarbejder i et jobcenter også blev opkvalificeret til at løse disse opgaver. Derudover, at det at forsøge at starte selvstændig virksomhed op skulle sættes på linie med jobsøgning og kontrolfunktinnen kunne så være, at man afleverede et månedsregnskab som eksempel. Horsens vil være den bedste iværksætterkommune i Danmark, og jeg tror, at de er godt på vej, for de har i hvert fald mange flere innovative momenter end Randers kommune. Og hvorfor skal det være sådanne, at jeg som arbejdsløs kan komme med et tilskud på over 20.000 pr. måned i 6 måneder til et job, som ikke er relevant for den fremtidige jobsøgning/udvikling af mit firma/måske heller ikke for mig som person ift. til de ting jeg gerne vil realisere, og samtidig på 4ugers basis kan ansætte praktikanter til Blohm Rejser – også som delvis selvstændig – og få denne arbejdskraft gratis imens? Giver det mening? For mig giver det ikke mening og med dette læserbrev vil jeg gerne starte en debat, for mener virkelig at systemet efterhånden mere blot er til for at være en kontrolfunktion og ikke en hjælp. Det handler om at bruge de relevant ressourcer til de relevante opgaver og i kommunalt regi må det handle om at skabe vækst og nye arbejdspladser, og mon ikke også, at flere af de virksomheder, som aldrig kommer i gang pga. af ovennævnte og helt sikkert også mange andre årsager, kunne ende med at blive en succes? Som Lars Larsen sagde i Herning, så handler det om at stoppe med undskyldningerne og bare komme i gang. Jeg er helt enig. Når dette er sagt, så vil jeg naturligvis opfylde mine forpligtelser ift. systemts opbygning, men efter oplevelsen i sidste uge, hvor alle iværksætterne støder på de samme problemstillinger, så handler det om at få det italesat og prøve at få nogle relevante personer på Borgen og andre steder at revurdere tingene. Forhåbentlig får vi så mange med, at man ikke kan undgå at tage stilling til dette og sikre, at man fremover kigger fremad og gør tingene relevante og ikke bagud og med kontrol som udgangspunkt. Hilsen Michael
|
tror at forstå, at du bla.a. ved høre om jeg finder det hensigtmæssigt, at du kommer i job på kommunal penge i en institution, når du har andre - og "bedre" kvalifikationer OG lidt om, at du mener man burde kunne får dagpenge for at starte virksomhed
Det ville naturligvis være klart bedst hvis det offentlige kunne beskæftige DJØF folk med DJØF arbejde osv - og der kunne sikkert forbedres i, hvordan man vælger - men omvendt skal det jo så være som ekstra person til rene dagpenge, for ikke enten at skubbe en ansat ud, eller koste mere end dagpengene gør nu, og det har staten jo nok ikke lige penge til
Om man burde kunne starte virksomhed samtidigt med dagpenge, ja der kan du jo tydeligvis køre dit selskab som bibeskæftigelse, og de regler finder jeg helt rimelige. Jeg mener ikke dagpenge skal rodes sammen med iværksætterstøtte. De skal ikke være en fordel for arbejdsløse kun i så fald, skal der være iværksætterstøtte skal det være til alle - men mit princip er at det skal der ikke, for det er unfair mod de som allerede er startet for egen motor.
Jeg tror også, at mange af de ganske stramme regler, er indført fordi der sikkert er meget stor forskel på moralen, og man vil ikke risikere misbrug.
Jeg kan sagtens ha mislæst dit lange engagerede indlæg, men håber jeg svarer lidt, også selv om det ikke er i enighed
vh