Det er klart, at offentliggør du noget på internettet, så kan du ikke regne med at vinde en sag om andre har nappet den ide du offentliggjorde. Dels alene af den grund, at du har offentliggjort den uden nogen indskrænkning, dels af bevismæssige årsager.
Hvis jeg offentliggør min fantastiske franske løgsuppe opskrift, kan jeg ikke skælde D'angletere ud for at bruge den - og fortæller jeg frit på nettet, om en superløsning jeg har, for at børn ikke skal falde på cyklen, ja så kan alle kaste sig over den løsning.
Det er jo netop en af grundpillerne i en NDA og i en fortrolighedserklæring, at den info man skal holde fortroligt og ikke må bruge/misbruge, er den man får udleveret fortroligt, hvorimod man ikke kan sagsøges, hvis det man lader "slippe ud" i forvejen er tilgængeligt offentligt.
I det hele taget er ideer meget vanskelige at håndtere retsligt hvor navne f.eks. sagtens kan beskyttes og offentliggøres uden andre må tage dem, ligesom form og funktion er relativt nemme at beskytte, ja i mange fald beskyttes automatisk i 3 år efter udgivelse/offentliggørelse.
Er din ide realiseret eller på tegnebrættet, må du enten del beskytte inden offentliggørelse, eller holde dele hemmeligt ved din ide, når du blogger
vh