Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

rettigheder for de ideer jeg finder på og skriver på en blog, hvad krav har jeg

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra malmø
Tilmeldt 11. Mar 12
Indlæg ialt: 134
Fra  Looky Management Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

hej alle

Hvad krav og rettigheder har jeg når jeg finder på en ide feks dem jeg skriver på min blog eller hjemmeside, hvis andre har tænkt sig at bruge det

og om jeg er beskyttet af en lov, da ideen er min?

Tilmeldt 26. Oct 11
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 15:06

Hvis du offentliggør din idé så har du selvsagt ikke de store rettigheder vedrørende den idé, desværre.
Mere kan jeg ikke sige da jeg ikke ved hvilke forholdsregler du har taget dig

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Feb 11
Indlæg ialt: 373
Skrevet kl. 15:14

Hvis du finder på en idé? Ingen. Hvis du vil smide dem på et offentligt fora, blog eller hjemmeside og være sikker på at det er din, så må du patentere den..

Det er jo logisk. Du kan ikke sidde og blogge om alverdens tiltag, og så 3 år senere kræve ejerskab fordi du engang har nævnt dem på en blog.. Det nærmer sig jo amerikanske tilstande hvis du tror det :>

Anmeldelser af Slyngevugger - Moonboon Slyngevugge, Membantu Slyngevugge, Nonomo Slyngevugge - Slyngevugge Motor, Slyngevugge Stativ. Alt om slyngevugger!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:24

Hej

Hvis du kan bevise at ideen var din fra start af vil du normalt i en europæisk ret

vinde en sag.

mvh

Thomas

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 15:24

ann:

hej alle

Hvad krav og rettigheder har jeg når jeg finder på en ide feks dem jeg skriver på min blog eller hjemmeside, hvis andre har tænkt sig at bruge det

og om jeg er beskyttet af en lov, da ideen er min?

De fleste idéer er allerede tænkt af andre mennesker, og ved at du har tænkt den, så har du jo selv bevist at det kan tænkes. Med andre ord, hvordan vil du bevise at folk ikke selv har fået idéen?

Hvis du ikke vil have det kopieret, så lad være med at smid det ud offentligt. Som JT skriver, så kan man ikke bare komme år efter og kræve ejerskab, fordi man i sin tid tænkte tanken. 

Edit: Overstående er selvfølgelig udfra at du publicere det offentligt, og ikke registrere folk / beder om NDA. I så fald har du MÅSKE en sag. 

Fra malmø
Tilmeldt 11. Mar 12
Indlæg ialt: 134
Fra  Looky Management Skrevet kl. 15:34

ok mange tak for alle jeres svar

Det var meget rart at få det på plads

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:05

Det er klart, at offentliggør du noget på internettet, så kan du ikke regne med at vinde en sag om andre har nappet den ide du offentliggjorde. Dels alene af den grund, at du har offentliggjort den uden nogen indskrænkning, dels af bevismæssige årsager.

Hvis jeg offentliggør min fantastiske franske løgsuppe opskrift, kan jeg ikke skælde D'angletere ud for at bruge den - og fortæller jeg frit på nettet, om en superløsning jeg har, for at børn ikke skal falde på cyklen, ja så kan alle kaste sig over den løsning.

Det er jo netop en af grundpillerne i en NDA og i en fortrolighedserklæring, at den info man skal holde fortroligt og ikke må bruge/misbruge, er den man får udleveret fortroligt, hvorimod man ikke kan sagsøges, hvis det man lader "slippe ud" i forvejen er tilgængeligt offentligt. 

I det hele taget er ideer meget vanskelige at håndtere retsligt hvor navne f.eks. sagtens kan beskyttes og offentliggøres uden andre må tage dem, ligesom form og funktion er relativt nemme at beskytte, ja i mange fald beskyttes automatisk i 3 år efter udgivelse/offentliggørelse.

Er din ide realiseret eller på tegnebrættet, må du enten del beskytte inden offentliggørelse, eller holde dele hemmeligt ved din ide, når du blogger

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)