Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat af overskud i virksomhedsordningen

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil gerne have belyst et spørgsmål i forbindelse med skat af overskud under virksomhedsordningen:

Med fx 100.000 kr i overskud der ønskes overført til næste år skal der betales 25.000kr i skat som enkeltmandsvirksomhed med virksomhedsordningen. Denne skat betales jo fra ejerens private konto, d.v.s. ejeren betaler skatten med sine "private" midler/penge som der jo faktisk allerede en gang er betalt skat af i forbindelse med udbetaling af løn sådan som jeg ser det.

I et ApS med 100.000 i overskud er det vel firmaet der betaler de 25.000kr direkte fra firmakontoen, d.v.s. der er ikke allerede er betalt skat af dem.

Hvis det er tilfældet er det vel ca. dobbelt så dyrt at have et overskud i en enkeltmandsvirksomhed på trods af virksomhedsordningen i forhold til et ApS? Eller er der noget som jeg har overset?

Jeg håber nogen kan være behjælpelige med at belyse ovenstående.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 17:35

Berlip:
d.v.s. ejeren betaler skatten med sine "private" midler/penge som der jo faktisk allerede en gang er betalt skat af i forbindelse med udbetaling af løn sådan som jeg ser det.

Det, der kommer nu, er meget forenklet og "firkantet" sat op:

Du kan ikke udbetale løn til dig selv i en enkeltmandsvirksomhed. Du kan lave en privat hævning, som IKKE er det samme som at udbetale løn!

Virksomhedsordningen kan kun bruges for de penge, du lader stå i virksomheden. Altså den del, du ikke hæver.

Når jeg betaler skat af mit overskud i firmaet, trækker jeg det på firmakontoen på en (mod)konto, der hedder B-skat.

Men vi trænger vist begge to til, at der kommer andre, mere regnskabskyndige på banen og kan uddybe nærmere.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:16

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Feb 10
Skrevet kl. 20:17

du betaler 25% skat af det overskud du lader stå - af overskuddet  - når du så vælger at hæve penge selv i VSO, så betaler du personlig skat - f.eks 45% MEN - de 25% der er betalt modregnes - så ikke noget dobbelt der  https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1648473 

Tak for svar. Er klar over at man ikke bliver dobbeltbeskattet når man hæver penge der allerede er betalt 25% skat af, så modregnes de 25% der allerede er betalt.

Mit spørgsmål går på HVILKE penge der i første omgang bruges til at betale de 25% skat af overskud i et enkeltmandsfirma kontro et ApS?

Jeg går ud fra at det i et enkeltmandsfirma er personlig skat, d.v.s. de 25% betales med penge fra ens private konto/økonomi i modsætning til et
ApS hvor de 25% skat af overskud betales fra selskabets økonomi/konto.

I min optik er der en VERDEN TIL FORSKEL rent skattemæssigt om skatten betales med private penge eller firma penge (som i et ApS).

Private penge har jo ret beset været igennem skattemøllen mindst én gang tidligere INDEN de benyttes til at betale de 25 skat af overskud.
I et ApS betales de 25% skat betalt med penge der ikke har været beskattet før. Eller er der noget jeg har overset?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:48

Men hvis du betaler 25% af firmaets overskud - så har du vel, som i dit eksempel firmaoverskud 100.000 kr til at betale de 25000 kr med - ellers ville du jo ikke få firma- aconto-skatten?

kan andre forklare bedre så meld in?

vh

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 22:04

Ja, enig med Cookie. Du tager de 25.000 ud af de 100.000 og betaler din skat med. Og bogfører dem som sådan.

Tilmeldt 13. Feb 10
Skrevet kl. 23:11

Cookie:
Men hvis du betaler 25% af firmaets overskud - så har du vel, som i dit eksempel firmaoverskud 100.000 kr til at betale de 25000 kr med - ellers ville du jo ikke få firma- aconto-skatten?

Tak for svar men jeg er dog ikke sikker på at mit spørgsmål er helt forstået endnu, så jeg prøver altså lige igen:

Eksempel:
Firma A som er et ApS har et overskud på 100.000 kr som der betales 25% i skat af. D.v.s. Firma A som er et ApS betaler 25.000 kr i skat. Nu står der 75.000 tilbage på firmakontoen og skatten er betalt. Det er nemt at forstå.

Firma B som er et enkeltmandsfirma med virksomhedsordning viderfører et overskud på 100.000kr og som EJEREN skal betale 25% i skat af. D.v.s. ejeren betaler 25.000 kr i skat som han hæver i firmaet, så nu står der også 75.000 kr på firmakontoen.

Spørgsmål: Når nu ejeren af Firma B hæver de 25.000 til at betale skat med, hvordan skal denne hævning så bogføres skattemæssigt?
På samme måde som når ejeren ellers hæver penge i et enkeltmandsfirm med virksomhedsordningen?

Jeg forestiller mig bare at ejeren af firma B kan blive beskattet i 2 omgange i modsætning til ApS´et fordi der betales personlig skat af selve hævningen oveni i de 25.000 som betales i skat af overskud.

Jeg håber på en snarlig opklaring af ovenstående.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:25

Jeg tror vi må håbe på nogen kan forklare bedre end vi - for der betales jo ikke personlig skat af hævningen ud over de 25.000 som betales i skat af hævningen - men kører du VSO som du jo gør, så lyder det som om du, helt på linje med mange andre, skal ha en revisor til lige at hjælpe dig.

Der er IKKE mere skat samlet i et VSO end i et ApS - tilmed måske lidt lettere, men basalt set samme, fordi der sker direkte modregning af de 25% i løn der hæves senere år - medens et ApS jo vil udløse fuld skat til ejeren år 2 når ApS'et har betalt sine 25% skat år et (fuld skat af netop de 75.000 kr du nævner der er tilbage) - men så kan ejeren hæve udbytte op til topskat i stedet

Du skal ha fat i en revisor (eller håbe nogen herinde kan forklare dig det bedre end vi har kunnet)- og TRO os, der er ikke dobbelt skat i et personligt selskab under VSO (mon ikke det så også var opdaget af andreSmile)

Der er kun få som kan køre VSO helt uden revisor - der er en del regler at følge i adskillelsen og regnskabet, så tag nu fat i en revisor og få det korrekt, så du ikke får gjort noget, at de kan sige du ikke har fulgt VSO reglerne, det vil kunne koste dig en del mere.

Behøver du VSO overhovedet?? Er det f-eks. fordi I rammer topskat - eller skulle du undvære VSO og bare køre enkeltmandsvirksomhed og skatte personligt af overskuddet?

(og uden VSO har hævninger så ikke indflydelse på overskuddet - men er helt uden betydning for overskud da de kører via mellemregning)

vh

Tilmeldt 13. Feb 10
Skrevet kl. 00:09

Cookie:
der betales jo ikke personlig skat af hævningen ud over de 25.000 som betales i skat af hævningen

Betyder det du skriver at der betales personlig skat eller ej af de 25.000 der hæves til at betale overskuds-skatten med?

(PS: Jeg har en revisor men han har ikke har givet et 100% klart svar...derfor ovenstående spørgsmål.)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:18

som skrevet ca hver gang - de 25% skat modregnes når der hæves "løn" så der betales ikke først 25% og så 43-56% når der efterfølgende hæves til eget forbrug i VSO- og det er vigtigt at I overholder alle regler for at køre VSO så I ikke kommer i problem med det og det skal jeres revisor sikre jer - og han bør sådan set også kunne forklare jer. Jeg frygter ud fra dit spørgsmål, at du må ha problemer med VSO som kan skabe en skidt situtation for dig/jer, hvis ikke du har en revisor på, som kan klare sagen og forklare dig den. De helt adskilte kasser i VSO i modsætning til alm. personligt selskab.

At man ikke betaler skat dobbelt op i VSO er vel ret klart, det ville jo være et 100% kendt issue som ville få alle til at fravælge VSO, og alene derfor, kunne du måske tro det du har fået som svar

vh

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)