Hej Amino godtfolk! Jeg er godt på vej til at realisere en gammel drøm - at blive en form for iværksætter baseret på en af mine gode idéer. Idéen tager udgangspunkt i et brusehoved, som letter selve brusebadningen og sparer på vandet - mere kan jeg ikke sige, da jeg ikke har patent endnu. Eftersom det er uge 46, har jeg været forbi det lokale iværksætter-arrangement og fået råd, vejledning og sparring på min idé. Jeg har talt med jurister, patentekspert, erfarne erhvervsfolk, og deltaget i salgspitching. 3D prototype er undervejs i samme forbindelse - hurra for uge46! Indtil i dag har jeg været i tvivl om hvilken model jeg skulle vælge: A) om jeg selv skulle give mig i kast med at finde en investor, for derefter selv at stå for udviklingen af produktet i Kina og introducere det på det danske/udlandske marked. eller B) gøre forarbejdet færdigt (forretningsbeskrivelse, SWOT-analyse, prototype, foretage patentundersøgelse, tage patent) og derefter kontakte en virksomhed som producerer brusehoveder, sælge dem idéen mod 5% royalty på hvert solgt brusehoved. Jo mere jeg sætter mig ind i tingene om processen fra start til slut med et produkt, som er klar til at blive langet over disken, er jeg (og min kæreste) blevet enige om at model nummer B er at foretrække. Jeg er i fast arbejde nu og har ikke tiden til projektet, da jeg har andre projekter undervejs også. Spørgsmålet: Jeg kan umiddelbart se to faconer at benytte model B på: A) 1. Jeg starter med at foretage en gennemgang af de første par hundrede søgninger i patentdatabaserne (google patents og espasnet). 2. Jeg laver en NDA og finder en investor, som vil påtage sig engagementet for gennemgående undersøgelse fra patentekspert samt efterfølgende 12-måneders patentering for et samlet beløb på 65.000 kr. 3. Jeg kontakter en brusehovedproducent, får underskrevet NDA'en, sælger idéen mod en royalty på 5% for ethvert solgt brusehoved. B) 1. Jeg starter med at foretage en gennemgang af de første par hundrede søgninger i patentdatabaserne (google patents og espasnet). 2. Jeg laver en NDA og finder en investor, som vil påtage sig engagementet for gennemgående undersøgelse fra patentekspert samt efterfølgende 12-måneders patentering for et samlet beløb på 65.000 kr. SAMT ønsker at overtage forretningskonceptet imod en royalty på 5% for ethvert solgt brusehoved. - Her ved er jeg ude af den videre proces med at få skabt produktet til det er klart, det samme som ved model A. I tilfælde af model A, tænker jeg at investor vil få 100.000 kr tilbage over en 2-årig periode, hvilket jeg skulle mene er et pænt afkast. Regnestykket skulle således se sådan ud: 20.000 enheder solgt per år (baseret min analyse, som jeg har lavet) á 99,95 kr = 1.999.000 kr. 5% af dette beløb er 8.333 kr pr. måned. Hvis jeg deler med investor i de første 2 år, er det jo så 4.166 kr pr anpart, indtil investor er købt ud efter 2 år. I tilfælde af model B, tænker jeg at jeg modtager 5% royalty. Mine spørgsmål er: - Anses begge modeller for plausible? - Er 5% royalty realistisk? - Over hvor lang en årrække kan jeg forvente at modtage royalty? - for evigt, eller en begrænset periode(hvor lang)? - Hvor finder jeg en interesseret investor henne? Alle indspark er velkomne, så længe de er On-Topic :) På forhånd tak! Med venlig hilsen Cybersprite |
Hvilken model vedr. royalties skal jeg vælge?
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
- 1
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)