Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan overskud af egen virksomhed overføres til ægtefælles selvangivelse

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Horsens
Tilmeldt 7. Sep 09
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 01:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har i februar måned i år oprettet eget firma med CVR-nummer og momsregistrering. I starten var det mig selv der generede omsætningen, men jeg har nu fået fuldtidsjob, og har ikke længere tid til min egen virksomhed. Min hustru har nu overtaget arbejdet i virksomheden, men virksomheden er stadigvæk registreret i mit navn. Og nu til spørgsmålet:

I mit nye job kommer jeg op og ramme grænsen for topskattebetaling. Samtidig tjener min hustru ikke mere end 60.000,- årligt ved siden af "vores" virksomhed. Overskuddet i virksomheden kommer op og ramme ca. 125.000 i år. Kan disse 125.000 påføres min hustrus selvangivelse - så hun lander på ca. 185.000 i årsindtægt - selvom virksomheden står registreret i mit navn?

På forhånd tak for svar. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 04:02

Reglerne om medarbejdende ægtefælle giver dig mulighed for at overføre 50 procent af virksomhedens overskud til din ægtefælle - dog max 215.000 kr. for 2012.

Det vil sige at når dit overskud er 125.000 kr. kan de 62500 kr. overføres til din kones selvangivelse.

Reglerne står i kildeskatteloven (mener omkring paragraf 25).

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 06:59

Henrik skal man være gift for denne mulighed eller blot sammenlevende ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:20

AQUA POWER Randers:
skal man være gift for denne mulighed

Ja - man skal være gift for at bruge denne mulighed.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 17:41

I vores enkeltmandsvirksomhed står den ene som ejer og den anden som ansat. Til den ansatte udbetales alm. løn. I år på ca. 36.000 (lige under topskatgrænsen).

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 18:19

Hvis man ikke er gift kan man lave et I/S,eller partneren kan få alm. løn som det også nævnes ovenfor.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 08:07
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

oki, så må jeg fri til konen i aften :) tak for svar

Fra Falster
Tilmeldt 15. Jul 12
Indlæg ialt: 103
Fra  Blik og Lavenergi Skrevet kl. 08:50

haha alt efter hvor romantisk hun er skal du nok ikke fortælle hende hvorfor

held og lykke med brylluppet Drinks

Blik og lavenergi (næsten ) alt i lavenergi og blikkenslager arbejde Privat, Offentlig og Erhverv, Medlem af Dansk byggeri

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 11:04
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du skal sku ikke fri af den grund !

Bare lav en ansættelseskontrakt som er afhængig af resultatet.

På den måde kan du flytte til hendes indkomst :)

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 12:05

AQUA POWER Randers:

oki, så må jeg fri til konen i aften :) tak for svar

Haha... ja, eller lav et fælles I/S, så kommer I også udover grænsen på de 215.000 kr., som man jo maksimalt kan give til sin medarbejdende ægtefælle. Ægtefællen skal i øvrigt arbejde reelt i virksomheden for denne indtægt.

Ved anvendelse af løsningen med løn opstår andre problemer. Der skal udbetales løn løbende igennem året, og det skal udbetales for en reel arbejdsindsats i firmaet. Man mister derved fleksibiliteten, som man ønsker ved en overskudsdeling i slutningen af året.

I et I/S er der ingen grænser, hverken for beløb eller for arbejde, og I kan fordele op til topskattegrænsen. Der er dermed fuld fleksibilitet i forbindelse med overskudsdelingen.

Så selvom man er gift, så kan et I/S faktisk være en bedre løsning, hvis der er behov for at kunne give ægtefællen et større beløb end 215.000 kr.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)