Jeg har igennem 7 år haft mit firma og er desværre blevet ramt af den berygtede finanskrise. Jeg har to fuldtidsansatte. En medarbejder, der har været her lige siden jeg startet firmaet og en voksenelev, der har 7 måneder tilbage af sin uddannelse. Jeg kan desværre ikke se andre udveje, end at jeg pga manglende omsætning, bliver nødt til at opsige en af dem. Jeg vil nødig undvære min medarbejder igennem flere år, så mit spørgsmål til jeg er: kan og må jej opsige en voksenelev, der er så langt henne i forløbet(hun har været ansat i ca 1,5 år)? Jeg har det utroligt skidt med at eventuelt opsige hende midt i hendes uddannelse, men jeg er nødt til at agere på en eller anden måde, inden det er for sent. |
Normalt kan man ikke opsige en uddannelsesaftale efter 3 måneders ansættelse, uden at eleven har misligeholdt aftalen.
Hvis du opsiger eleven kan du forvente at skulle betale en erstatningen til eleven. Jeg har tidligere læst om en elev, som blev tilkendt 30.000 kr. for uberettiget opsigelse af uddannelsesaftalen.