Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedsstart - med job og SU?

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

holding har så anparterne i datter ApS som jo er 80.000 værd, så 80.000 rækker til holding og datter (+ stifelsesomk 3-5.000 kr ca)

Nej i princip kan du ikke bare bruge din ApS kaptital på at købe benzin og betale kontorleje.

ApS kapitalen kan jo blive spist op af dårlige resultater, men lad os her hellere holde os til, at den "må" du ikke bare bruge på benzin og driftsomkostninger.

Du kan bruge den til varelager - for da har varelagret jo en værdi der svarer til de 80.000 hvis du bruger alle 80 t på varer, men ikke bare til benzin, kontor eller løn -

Når/hvis ApS kapitalen falder til under 62.500 skal ledelsen komme med erklæring - Der er bestemt ApS 'er som ender i negativ aps kapital og så længe der ikke er kreditorer der kaster sig over det, så går det ret godt at overleve en tid - men det er ikke måden.

vh

Fra Købenahvn
Tilmeldt 23. Apr 11
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 23:11

Har ikke læst alle svarene, her er bare lige en hurtig tanke. 

Det er jo kun et problem at have en enkeltmandsvirksomhed i forhold til at du har job og får SU såfremt du laver overskud. Alt efter hvad du laver, kunne jo fx. købe så stort lager ind at du intet overskud har :-)

Danmarks fedeste Macbook sleeves og Covers.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:16

Anders Hansen:

Har ikke læst alle svarene, her er bare lige en hurtig tanke. 

Det er jo kun et problem at have en enkeltmandsvirksomhed i forhold til at du har job og får SU såfremt du laver overskud. Alt efter hvad du laver, kunne jo fx. købe så stort lager ind at du intet overskud har :-)

Så var det synd du ikke læste dem og laver samme begynderfejl som allerede begået en gang i tråden

Lager er ikke en udgift - om du køber lager og har pengene stående i det eller du har dem i banken eller kassen, fjerner ikke en eneste krone overskud . hele værdien af lager går i status - helt som bankpenge - ingen som helst forskel. Først når du sælger en dims, trækkes indkøbet fra salget.

vh

Tilmeldt 11. Jul 12
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 00:59

Tror også Cookie har ret, ejer du fx en bil i firmaet, så skal denne afskrives i værdi og samme med varelager ville jeg gå udfra, eller værdien af dette skal vurderes også svare det vist til overskud....

Derudover til trådstarter, mener jeg at man kan stille sine egen dele som risiko. Så har du 60.000 kr. og mangler de sidste 20.000 til ApS kan du fx stille din Mac(hvis du har sådan en) til risiko også mangler du omkring de 10.000, så ville du kunne tilføje din cykel o. lign.

Er ikke helt sikker på dette, men mener at have fået dette af vide og håber der måske er nogen, som kan af/bekræfte :)

Edit, ser ud til at man kan:
http://www.kandu.dk/spg57070.aspx

Fra Odense
Tilmeldt 26. Oct 09
Indlæg ialt: 709
Fra  STEPUPFITNESS.DK Skrevet kl. 08:16

Hej Cookie.

I forbindelse med min virksomhed som er enkeltmandsvirksomhed, har jeg fået disse instruktioner fra SKAT, da jeg ikke "havde brug for pengene", men reelt set bare opbygger en forretning.

Hvordan vil du betale skat af dit overskud hvis det ligger i varer? Vil du så regne eks. moms eller inkl. moms..

?

Indtægter-Udgifer = overskud eller underskud. Hvis du i dette tilfælde ligger i "underskud" fordi der er handlet for mere end solgt, så er der jo intet overskud?

Sportsernæring skal købes hos STEPUPFITNESS.DK - Sportsernæring til dig der vil se resultater.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:25
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Du kan kun ha misforstået skat. Hvis du køber varer, så bogfører du varekøbet - ex 1000 stk løbesko a 500 kr per stk - til 500.000 kr mod varelager i status. Du bytter bare penge du har i banken mod værdi du nu har i varelager. Det er IKKE en omkostning at købe varer. 

Det som er en omkostning er at bruge varer. Når du sælger en løbesko til 1000 kr, så bruger du en løbesko fra dit varelager. Derved får du en indtægt på 1000 kr og en udgift på 500 kr som var din indkøbspris på skoen.

Dit varelager går så ned fra en værdi på 500.000 kr til 499.500.

Du har således ikke underskud, for det du køber ind til lager er IKKE en udgift, men en bytten penge fra kontanter til lagerværdi. Du kan heller ikke købe guldbarer for dit overskud, og så få underskud. Om du har pengene i varelager, guldbarer, kontanter eller i banken er helt ligemeget

Du kan roligt tro mig, ellers ring til en revisor eller til skat igen. Man kan aldrig fjerne overskud ved at købe lager. Det er en ret almindelig begynderfejl desværre.

Du skriver også selv - ligger i "underskud" i citations tegn, så du har faktisk nok selv fattet den. Skatten skal betales, og hvis man har brugt alle kontanter på at købe varer, en ny ejendom, en guldbare eller andet, så må man låne kontanter i banken til at betale skat med desværre

vh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:32

jvk:
Derudover til trådstarter, mener jeg at man kan stille sine egen dele som risiko. Så har du 60.000 kr. og mangler de sidste 20.000 til ApS kan du fx stille din Mac(hvis du har sådan en) til risiko også mangler du omkring de 10.000, så ville du kunne tilføje din cykel o. lign.
Jo da - det hedder apport indskud. Problemet ved det i forhold til kontantindskud er, at man skal ha en revisor til at gennemgå og bekræfte værdierne man skyder ind. Revisor påtager sig derved et ansvar. Hvis han vurderer for højt, har han medansvar overfor kreditorer der komme i klemme

Det er derfor ret dyrt at få revisor til at værdisætte tingene OG stå inde for værdien. Han skal ha hver ting bom-sikkert vurderet af folk der kan den slags, og det koster ganske mange penge til revisor (vi taler let 10-20.000 kr) i ren udgift, hvor man jo slipper for den, ved at bruge kontanter. Muligt er det dog absolut og det gøres ganske ofte. Specielt let er det jo f.eks hvis selskabet fuldt ud ejer en ejendom til langt over 80.000 kr friværdi eller andre ting der uden problem er mere end 80.000 kr værd.

Meget vanskeligere er det, hvis det er en brugt mac + en cykel + en printer + osv

vh

Fra Odense
Tilmeldt 26. Oct 09
Indlæg ialt: 709
Fra  STEPUPFITNESS.DK Skrevet kl. 11:38

Cookie:

Du kan kun ha misforstået skat. Hvis du køber varer, så bogfører du varekøbet - ex 1000 stk løbesko a 500 kr per stk - til 500.000 kr mod varelager i status. Du bytter bare penge du har i banken mod værdi du nu har i varelager. Det er IKKE en omkostning at købe varer. 

Det som er en omkostning er at bruge varer. Når du sælger en løbesko til 1000 kr, så bruger du en løbesko fra dit varelager. Derved får du en indtægt på 1000 kr og en udgift på 500 kr som var din indkøbspris på skoen.

Dit varelager går så ned fra en værdi på 500.000 kr til 499.500.

Du har således ikke underskud, for det du køber ind til lager er IKKE en udgift, men en bytten penge fra kontanter til lagerværdi. Du kan heller ikke købe guldbarer for dit overskud, og så få underskud. Om du har pengene i varelager, guldbarer, kontanter eller i banken er helt ligemeget

Du kan roligt tro mig, ellers ring til en revisor eller til skat igen. Man kan aldrig fjerne overskud ved at købe lager. Det er en ret almindelig begynderfejl desværre.

Du skriver også selv - ligger i "underskud" i citations tegn, så du har faktisk nok selv fattet den. Skatten skal betales, og hvis man har brugt alle kontanter på at købe varer, en ny ejendom, en guldbare eller andet, så må man låne kontanter i banken til at betale skat med desværre

vh

Godt indlæg - men igen.. Netto eller Brutto når vi kigger på resultatopgørelsen?

Så skal jeg da have lavet nogle ting om i min selvangivelse kan jeg godt mærke... bum bum.

Sportsernæring skal købes hos STEPUPFITNESS.DK - Sportsernæring til dig der vil se resultater.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:51

Dit varelager bogføres med indkøbsværdien 31/12 (hvis ikke du gør det helt løbende under året) - i status under OMSÆTNINGSAKTIVER Varebeholdning.

Du ser hvis du har et bogføringsprogram, at andre poster under omsætningsaktiver er bankbeholdning og likvider, så der ser du at det behandles helt ens

Når du lægger værdien af dit varelager ind - (jeg ville gøre det enten løbende (ved at bruge lagerstyring i et regnskabsprogram) i bogføringen eller hver måned eller mindst hvert kvartal ved at tælle det op rent fysisk så (ekstra arbejde, men det er lagerstyring i og for sig også) - for at ha overblik over resultatet

I alle fald, som absolut minimum 31/12 tælles alt op og udregnes til indkøbsværdi (det er måske det du mener med netto/brutto) og det er den værdi du nu har istedet for penge i banken, og den påvirker så ikke dit resultat

Det er da godt du får det rettet hurtigt i alle fald, der er skam en del, som kører som du (fordi det er logisk i mange menneskers tanke) og først ser det når skat går et regnskab igennem, og så sættes i skat flere år tilbage - med ødelæggende effekt for deres virksomhed

vh

Tilmeldt 11. Jul 12
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 12:36

Cookie:
Meget vanskeligere er det, hvis det er en brugt mac + en cykel + en printer + osv

Ja oki kendte ikke lige den faktor :) Så har jeg kun et forslag tilbage :) Lån pengene fra familie/venner/forældre, selvfølgelig hvis de har pengene :) Ellers er banken også en mulighed :)

Du kunne eventuelt starte SMBA med noget familie indover også senere lave det til ApS eller lignende :)

Mener også at have læst der er et eller andet sted, hvor man som iværksætter kan låne penge fra staten af eller lignende, til en lavere rente en banken, men er ikke sikker. Derudover hvor studere du? Ved at på DTU hvor jeg studere har vi nogen "forening" der hjælper de studerende med start ups, de findes også på CBS og KU :)

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)