Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedsstart - med job og SU?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 20. Oct 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer

Jeg har en idé til et forretningskoncept, som vil være relativt nemt at føre ud i livet sideløbende med det jeg laver i forvejen. Problemet er dog, at jeg er studerende (på SU) og også har et arbejde, hvor jeg således tjener alle de penge må (ca. 9000 kr/mnd) ved siden af min SU.

Det betyder jo at jeg ikke kan drive en enkeltmandsvirksomhed fx. da den jo kører over min personlige indkomst, og således vil betyde at jeg skal betale min SU tilbage. Desuden er det ikke realistisk, at jeg kommer til at få en ny indtægt gennem firmaet der kan erstatte hele min nuværende månedlige arbejdstindtægt, de første mange måneder.

Med det job jeg har nu, hverken kan eller vil jeg arbejde mindre, og derfor er jeg nødt til at finde en model, hvor jeg kan spare op i et firma (har jo ikke brug for pengene nu, men det kunne jo være rart at have indtjeningen til gode, så jeg kan få den udbetalt når jeg ikke længere er på SU.)

Derfor søger jeg altså hjælp til at finde en løsning hvor dette kan lade sig gøre. Det oplagte er jo et ApS, men jeg har desværre ikke lige 80.000 som startkapital, og derfor håber jeg på at der findes en anden løsning. 

Hører rigtig gerne fra folk der eventuelt har stået i samme situation, eller blot kender noget til en smart løsning!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:01

Den kan du læse masser om herinde og andre steder. Virksomhedsordningen (VSO) som personligt selskab - overholde ordnings regler, særskildt om regnskab og adskildelse af privat og firma (revisor til VSO anbefales) og ikke hæve noget til sig selv - så påvirker det ikke SU

vh

Tilmeldt 20. Oct 11
Skrevet kl. 21:07

Det er netop dét jeg gerne vil undgå - et papirarbejde fra helvede, som kræver at jeg ansætter en revisor. Findes der virkelig ikke en anden løsning?

Fra Odense
Tilmeldt 26. Oct 09
Indlæg ialt: 709
Fra  STEPUPFITNESS.DK Skrevet kl. 21:10
Jeg ville lade være med at trække det ud, men opbyg egenkapital. Alt hvad du kan skal trækkes fra. Hvisndu har ulighedbfor at opbygge lager, så brug overskuddet til varer, så værdierne ikke ligger i likvider, men varer..

Sportsernæring skal købes hos STEPUPFITNESS.DK - Sportsernæring til dig der vil se resultater.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:10

nej - kun VSO (eller ApS osv) men det kræver papirarbejde, regnskab efter årsregnskabsloven osv. Det er ikke krav med revisor  men VSO er ikke ukompliceret

vh

Tilmeldt 20. Oct 11
Skrevet kl. 21:13

Det er netop også det jeg vil - opbygge egenkapital. Jeg har nemlig ikke brug for pengene lige nu, da jeg har den indtægt jeg har brug for, derfor vil jeg netop spare op, men dette er tilsyneladende ret svært, uden at stifte en selvstændig juridisk enhed.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:19

Freelogic:
Det er netop også det jeg vil - opbygge egenkapital. Jeg har nemlig ikke brug for pengene lige nu, da jeg har den indtægt jeg har brug for, derfor vil jeg netop spare op, men dette er tilsyneladende ret svært, uden at stifte en selvstændig juridisk enhed.

Svaret fra Richard - må du ikke tage for gode varer. Det er forkert at man kan fjerne overskud ved at komme pengene i varer. Det er helt lige meget for overskuddet om pengene ligger i likvider, banken eller varer - en ren begynderfejl, som Richard så også lige kan få korrigeret.

Citat fra svaret fra Richard som altså ikke duer

Jeg ville lade være med at trække det ud, men opbyg egenkapital. Alt hvad du kan skal trækkes fra. Hvisndu har ulighedbfor at opbygge lager, så brug overskuddet til varer, så værdierne ikke ligger i likvider, men varer

Tilmeldt 20. Oct 11
Skrevet kl. 21:32

Okay, og vi er enige om at de 80.000 kr. for et ApS, ikke blot skal stilles i bankgaranti hos mig som privatperson, men fysisk indskydes i firmaet, og dermed overgå til firmaets egenkapital, og at egenkapitalen derefter aldrig må gå under 80.000 kr, ikke sandt? Altså der skal gå 80.000 kr. ud af min konto og ind i firmaets.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:47

ja der skal 80.000 kr på en ApS konto i banken (eller advokat klientkonto) som skal bekræftes ved oprettelsen. Et ApS skal så principielt holde sin ApS kaptial, og hvis den går under 62.500 skal ledelsen komme med planer osv - men den kan godt risikere at forsvinde ved dårlig drift. Udgangspunktet er dog at man har det som ApS kapital, så planlæg ikke med, at de skal forsvinde med det samme :)

Det er stadigt din skattefrie kapital - du har "aktier" i dig selv i stedet for i AP Møller

Det lyder måske lidt som overkill alligevel, hvis det blot handler om ikke at få træk i SU i forhold til f.eks. VSO

vh

Fra Roskilde
Tilmeldt 28. Jun 12
Indlæg ialt: 293
Fra  DanHua Business Solutions ApS Skrevet kl. 22:50

der skal 80.000 kr på en ApS konto i banken (eller advokat klientkonto) som skal bekræftes ved oprettelsen. Et ApS skal så principielt holde sin ApS kaptial, og hvis den går under 62.500 skal ledelsen komme med planer osv - men den kan godt risikere at forsvinde ved dårlig drift. Udgangspunktet er dog at man har det som ApS kapital

Hej Cookie,

Skal det heller tid stå på en ApS konto?

Hvad med en holding ApS? Hvis jeg opretter en holding ApS og investerer i en anden ApS med det sammen, altså bruger 80,000 kr. til at oprette 2 ApS, så står der jo ingen penge på min holding ApS længere.

På den drift ApS jeg investerer i, må de penge ikke bruges til at købe varer, computer, bezin til bilen og betaler kontor leje? Når det bliver brugt, så er der jo ikke 80,000 kr. på konto?

Mvh, Anne Z.

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)