|
Hej Aminoer Jeg skriver fordi jeg har en virksomhed sammen med en kammerat dette er vores første år som virksomheds ejere og nu er året snart ved at være slut og der skal afsluttes regnskab. Vi har et lille reklame bureau og formålet med virksomheden de første par år er at tjene nogle penge og investere dem i udstyr så vi kan komme til at lave videoer-reklamer. Så ingen af os får løn og vi tager ikke overskuddet ud. Jeg fik af vide af en revisor at når vi har en enkeltmandsvirksomhed eller et I/S og ikke hiver noget af overskuddet ud af virksomheden, så skulle vi ikke indlevere årsregnskabet, men at de kunne kræve at få indsigt i det. Indtil videre har jeg et execel dokument hvor jeg har alt bogføring i, det er overskueligt nok, men er det nok til hvis skat vil se dem? Er der nogle krav til der f.eks. skal være et resultat budget og en balance? Håber i kan hjælpe mig Med Venlig Hilsen Martin |
Om I hiver noget ud eller ikke - har intet at gøre med om I skal aflevere regnskab - det skal I under alle omstændigheder ikke - men I skal bruge det til jeres udvidede selvanvgivelse for firmatallene.
I skal bare kunne fremlægge regnskab hvis de beder om det - og de kræver ikke budget - men årsregnskabsloven skal følges (google den) og det giver automatisk lidt balance - alle transaktionsspor skal i princip kunne følges - jeres firma bankkonto f.eks. er jo en balancedel ligesom aktiver og passiver jo er - men hvis alt er til at følge HVIS skat henvender sig, så er formen nok ikke afgørende - sagt uden at ha set din excel.
Regnskabet har med andre ord INTET at gøre med om I hiver noget ud privat eller ikke. Det viser alle indtægter og alle udgifter - herunder afskrivninger på udstyr osv. (og udstyret bør I ha liste over- købsdato pris osv og det kan straksafskrives = direkte udgift hvis det koster under 12.300 per sammenhængende ting)
Vil I undgå andet end firmaskat ved ikke at hæve løn, skal i bruge VSO og det kræver som jeg læser dig, at I har revisor ind over.
Regnskabets indtægter minus udgifter = fortjeneste. I skal så udfylde udvidet selvangivelse - den af jer der har CVR - punkterne fra 111/112 og frem med tal fra jeres virksomhedsregnskab (som ikke skal indsendes - men selvangivelsen skal bruge tallene)
Har I I/S, skal overskud og øvrige tal deles efter I/S andel/aftale og I skal begge udfylde udvidet selvangivelse. Der kan revisor måske være nyttig
venligst
Bliv gratis medlem