Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til juridisk spørgsmål: Kan alt overarbejde afspadseres?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Vejle
Tilmeldt 2. Jul 10
Indlæg ialt: 351
Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har en søster som de sidste 6 mdr har kæmpet sin røv i laser for et is firma, men nu er hun blevet fyret fordi at de vil flytte bilen et andet sted hen.
Hun er hverken i fagforening eller a-kasse og har arbejdet op i mod 50 timer hver uge.

Hun har ikke behov for en a-kasse da hun skal til at studere til sommer.

Mit spørgsmål er: Har hun ret til at afspadsere alle hendes overarbejdstimer, eller kommer det an på hvilken overenskomst firmaet har en aftale med?

I hendes ansættelseskontrakt står der 37 timer i måneden.

// Daniel Poulsen

Fra Klitmøller
Tilmeldt 27. Oct 12
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 22:06
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Er hendes timetal dokumenteret og registreret? 

Altsaa er det med arbejdsgivers accept og godkendelse at hun har arbejdet over ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47186
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:55

Daniel Poulsen:
Har hun ret til at afspadsere alle hendes overarbejdstimer, eller kommer det an på hvilken overenskomst firmaet har en aftale med?

Uden fagforening, er det ofte lidt op ad bakke desværre. Du mener formentlig 37 timer om ugen - står det som fast - eller gennemsnitlig eller hvordan??

Du skriver, at hun i 6 mdr haft et overarbejde på - lad os for nemhed sige 50-37 timer om ugen = 13 timer om ugen. Har hun afleveret timeopgørelse over det løbende, så der er enighed mellem hende og arbejdsgiveren om det faktiske timetal??

Hvis ikke de er enige om, at det jo må være noget med 6 mdr a 4 uger x 13 timer = 312 timer eller ca 8 uger på normal tid, så vil hun nok ikke stå ret godt, for hvorfor skulle hun aldrig ha sagt noget om det?

Hvis de er enige om overarbejdet, så kommer næste spørgsmål, om hun nu kan afspadsere, men jeg er ikke rigtigt med, for har hun 8 uges opsigelse at afspadsere i, eller vil hun ha de 312 timer udbetalt som løn nu når hun fratræder?

Konklusion: Har hun aldrig haft diskuteret overtiden, står hun meget svagt når det har stået på i 6 mdr og arbejdsgiveren måske med en is-bil ikke har konstateret det - er de enige om tiden, kan jeg ikke se det afgørende i om det afspadseres med løn nu - eller betales som løn ved fratrædelse

Sidste lille sag - har hun fået ansættelses brev der beskriver arbejdet og arbejdstiden - for det har hun haft krav på, ellers kan arbejdsgiver idømmes erstatning til hende - men så skal hun måske til den frie retshjælp og se om de vil støtte, når hun ikke har en fagforening til at nappe sagen - eller betale en advokat

held og lykke   vh

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:42

Daniel Poulsen:

Ovennævnte er en meget lille del af ansættelsesaftalen :-).

Det er ikke usædvanligt, at der i afsnittet med lønforhold står noget i retning af:

Der er i lønfastsættelsen taget højde for, at der kan forekomme overarbejde, hvorfor der ikke ydes særskilt kompensation for evenuelle ekstra timer.

Eller sagt på en anden måde: Det forventes, at der lægges interessetimer i jobbet.

Jeg tror ikke, at der er nogen her, der kan give dig et præcist svar uden at kende hele ansættelsesaftalen.

Men ellers er jeg meget enig i Lars' kommentar, som næppe kan siges mere præcist end Lars gør.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)