Hej Alle Er i et tidligere indlæg blevet opfordret til at, ikke være bange for andre hugger din idé, og er nu stødt ind i et problem jeg selv har svært ved at finde en løsning på så gode råd er meget velkomne! Jeg er lige flyttet til Esbjerg, og jeg har nu talrige gange haft akut brug for en bil. Jeg kan umuligt være den eneste da jeg er en ganske almindelig studerende som er flyttet i egen lejlighed. Jeg vil derfor (i grove træk) oprette en internetportal hvor private bilejere der vil tjene lidt ekstra, eller blot få dækket deres udgifter til benzin, forsikring osv, kan oprette en gratis annonce, så andre private har mulighed for at leje en bil der måske står parkeret blot et par hundrede meter væk fra der hvor de bor. Det ville også være oplagt at leje bilen ud imens man er på ferie, eller man ved man ikke bruger den hver søndag etc. Jeg var udemærket klar over (da jeg lejer både ud) at man skal købe et tillæg til sin forsikring og med biler en erhvervsforsikring, men det tror jeg nu godt folk vil hvis de kan se det hurtigt er tjent hjem igen. Nu har jeg så desværre fundet ud af at en bil til udlejning skal omregistreres på motorkontoret. Nu er det jo ikke mine biler og jeg er blot formidler hvilket vil sige at jeg selvfølgelig vil fraskrive mig alt ansvar for om papirer osv på bilerne er iorden, hvilket nok vil medføre at folk vil oprette en annonce og tjene lidt hurtige penge på det, hvilket jo ikke kommer bag på nogen. Men jeg har jo svært ved at stå inde for at jeg opfordre og gør det nemmere for folk at tjene penge sort. Nogle gode forslag, råd eller en evt løsning på problemet? Mange hilsner Jacob Mouritzen |
Hej Jacob,
Jeg er ret sikker på, at det er meget få som vil udleje deres bil til en fremmede.. Der vil blive skabt for mange problemer, hvis der sker uheld eller andet. Derudover ved jeg ikke engang om det er lovligt, at tage penge for at køre nogen hen til et sted - også selvom man skal samme vej. Det må vel betegnes som erhverskørsel og dermed skal man have erhvervkørekort.
Jeg tror desværre det bliver for indviklet og besværligt! Der er dog et firma i USa som hedder Uber, som har kæmpe succes med en slags udlejning af køretøjer, hvor man bliver hentet af en chauffør og kørt til sit bestemmelsested - det betaler man en fast pris for. Det synes jeg du skal tjekke ud og se om det er muligt at kopiere konceptet til europa.