Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, som er i startfasen. Det betyder, at jeg har en betydelig negativ moms. Samtidig har jeg en betalingsaftale med Skat vedrørende restskat. Jeg har overholdt alle betalingsfrister på aftalen. Her i startfasen er budgettet stramt og jeg har lavet budgettet ud fra at jeg får den negative moms tilbagebetalt. Men i stedet for at få beløbet udbetalt, får jeg et brev hvor der står, at Skat har modregnet det beløb jeg har til gode mod restskatten. Jeg ved at Skat kan tilbageholde ydelser hvis man har gæld til det offentlige. Men jeg vidste ikke at Skat kunne tilbageholde momsudbetaling som et ekstra afdrag på en restskat med aftalefæstet afdrag. Er der nogen som har erfaring eller kundskab omkring dette? Der er to ting som jeg gerne vil have svar på. 1) Når man har negativ moms betyder det jo bare at man har indbetalt moms, som ikke skulle have været indbetalt. Kan udbetalinger af momspenge virkelig betragtes som en "ydelse" fra det offentlige. 2) Dette drejer sig ikke om manglende indbetalinger til Skat. Jeg har en aftale om faste afdrag på min restskat, som jeg har overholdt. Jeg er altså ikke i restance i forhold til aftalen med Skat. Kan det passe, at Skat kan trække momspenge for at få tvinge igennem en hurtigere afvikling af restskatten end det som allerede er aftalt? På forhånd tak for alle svar. - Søren. |
Hej Søren
Det er en helt normal fremgangsmåde fra SKAT.
Det fremgår formentlig med al sandsynlighed i din aftale med SKAT, at de forbeholder sig ret til at modregne eventuelle andre udbetalinger fra SKAT til afvikling af din skatterestance.
Der er ikke nogen vej udenom, desværre.
Tonny