Jeg er dog i tvivl om, hvordan en sådan søgemaskine optimalt bygges op. Hvis en kunde f.eks. søger på "rør", så søges der i alle varetitler og varetekster efter ordet "rør", og varerne vises for de varer, hvor ordet findes. Hvis en kunde f.eks. søger på "rør beslag" eller "rør+beslag" eller "rør og beslag", så viser jeg alle varer, hvor begge ord optræder. Nogle gange bliver det dog kun til ganske få varer, så uafhængigt af hvor mange varer, der blev fundet, viser jeg, længere nede i søgeresultatet, varer, hvor kun et af ordene indgår. Det giver det problem at, hvis der er angivet mange ord f.eks "rør beslag vand kontakt" findes der rigtig mange varer og det giver et meget langt søgeresultat. Det er jo det modsatte af hvad der sker f.eks. i Google hvor flere søgeord gør søgningen mere specifik og giver færre resultater. Gør jeg det så godt som det kan gøre? Er der nogen der har nogle fif til hvordan alt det gøres på den smarteste måde? |
hej jesper
du har jo selv svaret - mere eller mindre.
For at gøre din søgning mere "kundevenlig" kan du jo gøre sådan:
når der indtastes et mellemrum i søgefeltet:
bliver en div synlig med 2 valgmuligheder:
1) Alle ordene skal være repræsenteret
For at gøre din søgning mere "kundevenlig" kan du jo gøre sådan:
når der indtastes et mellemrum i søgefeltet:
bliver en div synlig med 2 valgmuligheder:
1) Alle ordene skal være repræsenteret
2) ét af ordene skal være repræsenteret.
Ved kun at gøre valgmulighederne synlige når der indtastes et mellemrum,
undgår at brugeren bliver unødig forvirret når denne kun har indtastet ét ord.
Det er jo netop smart syntes jeg at man kan begrænse sin søgning ved at specificere flere ord,
men at kunne søge blandt ord er nogle gange også en bekvemmelighed, dog bruger jeg den ikke ret tit.
Ved kun at gøre valgmulighederne synlige når der indtastes et mellemrum,
undgår at brugeren bliver unødig forvirret når denne kun har indtastet ét ord.
Det er jo netop smart syntes jeg at man kan begrænse sin søgning ved at specificere flere ord,
men at kunne søge blandt ord er nogle gange også en bekvemmelighed, dog bruger jeg den ikke ret tit.