Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Timeløn som indlejet håndværker. Hvor meget skriver jeg pr time?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Hørve
Tilmeldt 25. Oct 12
Indlæg ialt: 21
Fra  Skovlykkes træ, hus & have Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer. Jeg har lige oprettet mig her på siden, og har et spørgsmål jeg håber at få hjælp til.

Jeg har et mindre havefirma, hvor der desværre ikke er det vilde og lave. Jeg er så blevet tilbudt noget fast arbejde hos en entreprenør (Har arbejdet som entreprenør i 6 år, så jeg kender faget).

Både arbejdsgiver og mig selv er begge indstillet på at jeg skriver en regning til arbejdsgiver hver måned i stedet for at han ansætter mig. Spørgsmålet er bare hvor meget jeg kan fakturere ham for pr time.

Han vil enten ansætte mig til 150kr i timen eller også skriver jeg en regning til ham, så han ikke behøver og betale feriepenge og pension og hvad der ellers er.

Jeg vil jo helst gerne skrive en regning så jeg i sidste ende ender med at have det samme (Gerne mere selvfølgelig) udbetalt som hvis han ansatte mig.

Er der en "formel" hvor man kan "skære igennem" om man så må sige, hvor man kan se hvilke timelønninger der går i status quo?

Det er det samme arbejde jeg skal lave om jeg skriver regning eller bliver ansat, og jeg får også en bil af arbejdsgiver.

Håber i forstår mig og kan hjælpe mig med dette.

Mvh

Og tak for et godt og brugbart forum, hvor jeg tidligere har søgt svar på mange spørgsmål og fundet dem :-)

Fra Hørve
Tilmeldt 25. Oct 12
Fra  Skovlykkes træ, hus & have Skrevet kl. 17:27

Slet ingen der kan hjælpe?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:20

Svarer ud fra du vil fakturere som firma/CVR (med moms jo så)

du skal nok i nærheden af mindst 250 kr + moms - for at ha samme - måske tilmed dobbelt op til 300 kr.

Sandheder her er, at du bliver lønmodtager, og som sådan ikke bare må skrive en regning, men det skal være med ansættelsesbrev og der skal betales A skat helt normalt. Det med lønmodtager, honorar, eller selvstændig er IKKE noget man aftaler per kontrakt men noget der bestemmes af selve arbejdet. Du kan surfe efter det herinde, der er MASSER af tråde om det emne

Nå, bortset fra det, er det entreprenøren der vil ha størst risiko, for betaler du ikke skat eller dit firma du fakturerer igennem crasher - så kan skat tage skatten fra ham, hvis også de mener du var lønmodtager, og det er jeg ikke meget i tvivl om du vil være, ud fra det du beskriver - men bruger du ex egne ting osv - så måske - men så stiller han en bil til rådighed - ikke så godt så.

Det med bilen, komplicerer det jo lidt yderligere, men du vil jo, hvis det er normal hvidplade bil få skat af det at ha den til rådighed - hvis du har den med hjem og kan køre i den til og fra arbejde osv - Bare det at du KAN udløser skatten - ikke om du faktisk gør, men selve muligheden.

Kører du i din bil, kan du få 3,80 kr per km op til 20.000 km og 2,10 derover - hvilket jo er et alternativ - hvis du har en bil der duer til opgaven. 

Stiller han den til rådighed for dig som ansat, er det straight forward (ud over skatten) men stiller han den til rådighed for dit firma (CVR) så skal der mere mere rådgivning ind over - et felt jeg ikke kan.

Uden ansættelse bliver det jo ren timeløn per faktura - ingen løn under sygdom og ingen feriepenge - ingen lønmodtagernes garantifond der dækker hvis han går konkurs - ingen atp - ingen forsikring under arbejdet skade og ansvar - og mere til + du skal føre regnskabet - indberette alt selv til skat osv, så kan du ikke komme på på mindst 250-300 kr som faktura - så ville jeg tage ansættelsen og få det korrekt

Held og lykke med det i alle fald - det lyder godt for dig at få noget fast ind

Fra Falster
Tilmeldt 15. Jul 12
Indlæg ialt: 103
Fra  Blik og Lavenergi Skrevet kl. 19:07

vi er et pa stk der hjælper hinanden hvis vi har meget travelt og vi fakturere 250 kr pr time til hinanden

det som er vigtigt er at du ikke kun har entrepenøren som eneste kunde da du så kan risikere at skat anser det som at du reelt er ansat

Blik og lavenergi (næsten ) alt i lavenergi og blikkenslager arbejde Privat, Offentlig og Erhverv, Medlem af Dansk byggeri

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:20

Rolan Pless:

vi er et pa stk der hjælper hinanden hvis vi har meget travelt og vi fakturere 250 kr pr time til hinanden

det som er vigtigt er at du ikke kun har entrepenøren som eneste kunde da du så kan risikere at skat anser det som at du reelt er ansat

lyder som OK pris - vil bare sige, at selv om man evt arbejder for flere, kan man sagtens blive anset for at være ansat - hvis selve jobbet svarer helt til en ansats - men ikke har risiko ved selve jobbet osv - desværre - omvendt, så er det ikke sikkert det er en ulykkke, skatten er i princippet den samme

vh

Fra Hørve
Tilmeldt 25. Oct 12
Fra  Skovlykkes træ, hus & have Skrevet kl. 19:25

Mange tak for hjælpen. Det hjalp mig rigtig meget. Min plan er at jeg selvfølgelig skal passe de andre kunder jeg i forvejen har. 

Fik måske også formuleret mig forkert før. Jeg kan tage alle de timer hos entreprenøren som jeg vil. Men i og med at jeg har mit havefirma ved siden af har jeg aftalt med entreprenøren at jeg smider ham en regning for mine timer. Men jeg samtidig kan passe mine egne kunder. Så jeg f.eks har 37 timer den ene uge hos entreprenøren og 15 timer ugen efter. 

Altså så jeg kan holde fri fra entreprenør når jeg har mine andre kunder.

Når jeg så ikke har nogen kunder kan jeg tage 37 timer om ugen hos entreprenøren.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:36

Når jeg samarbejder med andre ligger min pris imellem 220 og 240 + moms..

Skal jeg ud og arbejde på timebasis er det 240,- + moms og matrialer, men giver for det meste bare tilbud ;)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:37

Det skal nok blive OK, når du kører dine egne kunder ved siden af vil der nok ikke være nogen der gør af det - men i princippet kan man sagtens være selvstændig med sine egene kunder og alligevel ansat i et andet forhold med samme type arbejde - men held og lykke med det - sats på de 250 kr mindst

vh 

Fra Hørve
Tilmeldt 25. Oct 12
Fra  Skovlykkes træ, hus & have Skrevet kl. 19:42

Cookie. Mange tak. Ja, ved godt at jeg godt kan være ansat og have mine egne kunder ved siden af. Men det er bare sværere for mig at få fridage når jeg skal tage mig af mine egne kunder. Så vi blev i fællesskab enige om ikke at ansætte mig.

Hvis han ikk vil betale et sted mellem 250 og 300 i timen, så bliver jeg også alm ansat

Rigtig mange tak for hjælpen. :-) Rigtig dejlig weekend til jer allesammen. og tak for hjælpen. 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)