Da vi overvejer mulighederne ved at starte et firma op i Polen, står vi og mangler en der kan hjælpe med alt papirarbejdet osv.
Vi skal bruge hjælp til følgende:
- registrering af firma
- søgning efter medarbejder
- kontakt til revisor/advokat
Kan du hjælpe med dette, og hvis muligt, er du advokat eller revisor i Polen, så sig endelig til.
Hej
Jeg bor i Polen og har gjort det i flere år.
Der er flere ting du skal have for øje. Dit firma skal oprettes i den by, hvor du vil drive dit firma fra. Endvidere har du brug for en oversætter, da så godt som ingen taler engelsk på disse kontorer. Du skal have et NIP og Regon nummer
Du skal have nogle ansatte, kan jeg se. I så fald skal du udover løn, betale 800 PLN per mdr. per medarbejder i sundhedsforsikring (ZUS). Hvis du ansætte en studerende, er du ikke forpligtiget til det. Hvis man selv er ansat og har en virksomhed ved siden af, skal man betale 238 PLN per mdr.
pracuj.pl er det største jobsite, så her kan du finde nogle medarbejdere men der er flere.
Taxcare kan jeg anbefale, dem har jeg og har haft som revisor firma. Jeg kender flere advokatfirmaer også et der er danskejet. Håber du kan bruge den info til noget, du er velkommen til at sende en PM, hvis du vil have mere hjælp eller skrive her.