Hej Jeg har brugt det sidste års tid på at starte virksomheden Apuls I/S, hvor vi sælger alverdens træningsudstyr igennem www.Apuls.dk. Grunden til at vi startede som I/S, var at jeg allerede vidste hvordan man oprettede et sådan selskab og derfor kunne gøre det gratis. Vi har dog meget længe haft et ønske om at blive et ApS i stedet (vi opfylder også kapital kravet). Jeg fik et "godt tilbud" fra en advokat, der lød på 10.000,- + moms, så det er voldsomt, voldsomt mange penge, for et lille firma, der stort set intet tjener endnu. Derfor er min bøn til jer, om nogen ved præcis hvordan det oprettes samt det løse (vi skal vel have en ny kontrakt osv.?). Det er underordnet hvor lang tid det tager og hvor meget arbejde vi selv skal lave - bare vi slipper for at skulle af med 10.000,- |
Jeg vil nu mene, at I skal via en revisor, da det formentlig vil være billigst samlet i alle fald at undersøge om det skal omdannes skattefrit til ApS - på basis af, at i siger det opfylder kapitalkravet. Jeg ved ikke, om det for jer betyder, at der er 80.000 kr kontant til indsættelse som ApS kapital i bank eller hos advokat, eller I vil ha aktiver vurderet og indsat. I sidste fald skal der i alle fald en revisor ind og vurdere, og så får I det ikke for 10.000 kr.
En skattefri virksomhedsomdannelse vil jeg anbefale undersøgt på basis af det kommende 31/12 regnskab. I kan jo høre en revisor, så ser I om de 10.000 er højt eller lavt, og måske ialt ha 3 tilbud.
I kan næppe selv stå for alt i forbindelse med den skattefrie omdannelse. I bør også ha en ApS aftale som regulerer fremtiden for jer, beslutningsmyndighed, og hvordan den ene af jer sælger anparter og kommer ud, hvis det en dag er aktuelt, men en sådan har I måske allerede som I/S
vh