Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan gør jeg lige med honorar?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 3. Oct 12
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

HEj aminoer

Jeg er i den situation at jeg fremover kommer til at modtage honorarer for et salgs arbejde, jeg har udover dette et enkeltmandfirma.

Men jeg er lidt i tvivl om hvorledes jeg får udbetalt honoraret på den rigtige måde.

Da et honorar skal angives som B-skat, skal jeg så sende en faktura fra min virksomhed plus moms, selvom denne ikke har noget med salgs-opgaven at gøre, eller skal jeg blot sende en honoraropgørelse med mit CPR nummer på og holde dette helt uden for virksomhedens regnskab?

På forhånd mange tak.

Mvh Samuel Nielsen

Tilmeldt 22. Oct 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 00:49

Hej Samuel

Hvis du er fast tilknyttet til virksomheden, hvor du regner med at få honorarafregning(b-indkomst), skal du faktisk aflønnes med a-indkomst. Her tænker jeg via dit bi-kort. DVS at virksomheden indeholder A-skat og AM.

Forudsat at det er en engangsting eller sjældent en gang i mellem - er honorar vejen frem.

Begge ovenstående løsninger har virksomheden indberetningspligten, husk dog selv at tjekke din selvangivelse/årsopgørelse til den tid.

Hold det udenfor din enkeltmandsvirksomhed, hvis det ikke er relateret hertil.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 04:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er ikke ubetinget enig med Thomsen1985. Det er absolut muligt at have en tilknytning til en enkelt virksomhed uden at der nødvendigvis vil være tale om a-skat.

Det afhænger i høj grad af hvad det er for noget salgsarbejde, der udføres og herunder betingelserne for dette.

Fra Aarhus
Tilmeldt 3. Oct 12
Skrevet kl. 09:40

Ja nemlig, det er jeg klar over, har gennemlæst alt hvad der er skrevet om på skats sider samt diverse debatter, og umiddelbart leder det mig hen imod honorar betaling da det er forholdsvist sjældent der foregår salg, samt andre ting som egen planlægning af arbejde, egen (mindre) økonomisk risiko osv.

Så super, mange tak for dit svar :)

Mvh Samuel Nielsen

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:00

Helt enig med Henrik. Det afgørende er, hvordan arbejdet udføres og er tilrettelagt.

thomsen1985:

Hvis du er fast tilknyttet til virksomheden, hvor du regner med at få honorarafregning(b-indkomst), skal du faktisk aflønnes med a-indkomst. Her tænker jeg via dit bi-kort. DVS at virksomheden indeholder A-skat og AM.

Forudsat at det er en engangsting eller sjældent en gang i mellem - er honorar vejen frem.

Pas på ikke at blande tingene sammen!

Man (arbejdsgiver eller arbejdstager) kan ikke vælge, om tilknytningen skal være som lønmodtager eller honorarmodtager - det afgøres udelukkende af, under hvilke former arbejdet udføres, og hvordan arbejdet tilrettelægges.

For at være honorarmodtager, skal man være selvstændig erhvervsdrivende.

Så for at kunne besvare trådstarters spørgsmål korrekt, så skal vi kende mere til den konkrete situation, herunder hvordan salgsarbejdet er planlagt og forventes betalt/aflønnet.

Som jeg ser det, er der to muligheder:

1) Trådstarter skal ansættes som alm. lønmodtager

2) Trådstarter skal fakturere fra sit firma, da salgsydelser er en momspligtig aktivitet, og trådstarter er allerede momsregistreret. Udbetaling af momsfrit honorar via CPR-nr., er dermed ikke muligt.

Fra Aarhus
Tilmeldt 3. Oct 12
Skrevet kl. 12:23

Okay jamen så må jeg jo lige forklare lidt.

Jeg er ikke fast knyttet til virksomheden mener jeg selv. arbejder ikke under kontrakt, jeg planlægger selv arbejdstider kunde besøg og aftaler selv kunde besøg. Det eneste jeg egentlig gør for virksomheden er at sælge deres vare, og dermed ved salg modtager jeg et honorar pr. solgte enhed.

Jeg driver en enkeltmands firma sideløbende, hvor arbejdet ikke er erhvervsmæssigt knyttet til det produkt jeg sælger for den anden virksomhed

På forhånd mange tak.

Mvh Samuel Nielsen

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:29

Dette er også afgørende:

- Hvem afholder udgifter i forbindelse med dit arbejde?

- Er du 100% aflønnet pr. provision, eller er der nogen form for fast aflønning?

- Får du stillet nogen form for arbejdsredskaber (evt. bil, computer, telefon) til rådighed fra din kunde?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:26

Og om du har økonomisk risiko ved det, reklamerer du iøvrigt med din service. Man kan sagtens kun lave noget for en arbejdsgiver og ha honorar, eller lave noget for flere og skulle være fastansat skattemæssigt

Masser af fastansatte planlægger selv deres salgsbesøg og laver deres egne tidsplaner, så det er ikke i sig selv afgørende. At du ikke har kontrakt heller ikke, det kontraktlige er uden betydning for hvad du er.

Risikoen ved honorar er størst for virksomheden, som vel ønsker at være fri for opsigelse,sygeløn, ferie osv. Indberetter de som honorar og du ikke betaler din b skat eller er det faktura og du ikke kan betale skat, kan skat kræve beløbet hos firmaet
For dig er det nok ikke den store forskel så længe du får indberettet alt og betaler skatten

Uden at ta stilling her konkret for det behøver ikke ha spor med min tese at gøre, så tror jeg det er noget der bliver mere og mere almindeligt, at arbejdsgivere for at undgå syge og feriebetaling og opsigelsesvarsler m.m. kræver at folk sender faktura, tilmed ofte laver CVR til det ene formål. Det er ikke udpræget smukt hvor det forholder sig sådan.
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)