HEj aminoer Jeg er i den situation at jeg fremover kommer til at modtage honorarer for et salgs arbejde, jeg har udover dette et enkeltmandfirma. Men jeg er lidt i tvivl om hvorledes jeg får udbetalt honoraret på den rigtige måde. Da et honorar skal angives som B-skat, skal jeg så sende en faktura fra min virksomhed plus moms, selvom denne ikke har noget med salgs-opgaven at gøre, eller skal jeg blot sende en honoraropgørelse med mit CPR nummer på og holde dette helt uden for virksomhedens regnskab? På forhånd mange tak. Mvh Samuel Nielsen |
Hej Samuel
Hvis du er fast tilknyttet til virksomheden, hvor du regner med at få honorarafregning(b-indkomst), skal du faktisk aflønnes med a-indkomst. Her tænker jeg via dit bi-kort. DVS at virksomheden indeholder A-skat og AM.
Forudsat at det er en engangsting eller sjældent en gang i mellem - er honorar vejen frem.
Begge ovenstående løsninger har virksomheden indberetningspligten, husk dog selv at tjekke din selvangivelse/årsopgørelse til den tid.
Hold det udenfor din enkeltmandsvirksomhed, hvis det ikke er relateret hertil.