Tja, hvor skal man starte? Jeg har arbejdet i den grafiske brance i flere år end jeg bryder mig om at tælle efterhånden. Blev udlært grafiker først i firserne. Har været med på PC og Mac siden man satte en 5 1/4" diskette i for at starte dem op :o) Blandt de blinde er den enøjede konge - så jeg har været den, som viste mest om IT i de firmaer jeg har været i gennem tiden - efterhånden omkring de 20 siden 1980. Har på et tidspunkt haft en musikforretning som selvstændig - ikke noget man kan tjene penge på. Men sjovt var det mens det varede. Mest fordi jeg også udlejede PA-anlæg og på den måde var lydmand for gud og hvermand - også en del kendissser (jeg var faktisk rigtig god til det :o) Nå - men tilbage til det grafiske område. Da DtP virkelig kom på banen fandt min mavefornemmelse hurtigt ud af, at nu døde typograferne - så jeg smuttede på den grafiske højskole og fik mig en lederuddannelse. Fint nok. Jeg har haft gode og velbetalte jobs siden. MEN. Der er efterhånden ikke mange trykkeriet tilbage i Danmark pga konkurrence fra Østlandene - og det skrumper stadigt. Og hvad gør man så? Tja - jeg har kastet mig over at lave apps til iPhone og Android - og har da også lavet en 14-15 stykker efterhånden. Den ene af dem ligger faktisk lige nu på omkring 15.000 iPhones og 5.000 Androids - ikke dårligt trods alt. Jeg har arbejdet på reklamebureau også ind imellem - og jeg er også en god tekstforfatter - og jo mere wired, jo bedre. Jeg har en hjerne, som jeg somme tider godt kunne bruge en stop- eller pauseknap på. Det vælger ud med ideer hele døgnet. Er lige p.t. ved at blive registreret ved de amerikanske skattemyndigheder for at kunne udgive købe-bøger i iBookStore - lidt af en papirtiger, men ikke umuligt. Har en ide om at lave en hjemmeside, hvor folk via mig kan få udgivet deres bøger hos Apple. Men vil faktisk også gerne lave Apps (nogle af de mere prisblllige til 10-15.000 kroner. Jeg har udgivet et par almindelig bøger ind i mellem alt det andet - og er også freelance skribent for et par magasiner. Mange jern i ilden. Men - hvad pokker skal jeg satse på? Min mavefornemmelse siger mig, at den grafiske branche er færdig i DK inden der er gået 5 år. Vi kan på sigt ikke klare presset fra de tidligere østlande. Og sådan er det. De har lavere lønninger og får støtte fra Eu. Det må man bare forholde sig til. Jeg har altid fulgt min mavefornemmelse - og det er sikkert derfor, at jeg aldrig har prøvet at være uden arbejde. Men mit spørgsmå er egentligt - ud over alt det ovenstående - hvilken hest skal jeg egentligt satse på? Gode råd og indspark modtages meget gerne ... :o) |
Du skal nøjes med at satse på én.
Hvilken ved du bedst selv.