Hej Amino, Gennem længere tid har jeg overvejet at starte en lille enmandsvirksomhed inden for kunstnerisk skaben. Da jeg til sommer starter på min kandidat i Journalistik, vil mit arbejde i min virksomhed primært være journalistisk, men jeg har også langsigtede planer om at udvide butikken til at omhandle film og musik. I går forsøgte jeg at stifte en enmandsvirksomhed, men har fået registeringsanmeldelsen tilbage fra Erhvervsstyrelsen. Der var en fejl i min anmeldelse: Forfatter- og komponistvirksomhed er som hovedregel ikke momspligtig, du bedes uddybe momspligten i anden kunstnerisk virksomhed. Ud fra hvad jeg har undersøgt mig frem til, fritager momsloven forfatter- og komponistvirksomheder fra momspligten. Men jeg er helt ny inden for området, så er lidt usikker på, hvad der menes med momspligtig. Jeg har en række spørgsmål til jer: Hvad er forskellen på at være momspligtig og at være momsregistreret? Kan jeg fratrække momsen på indkøb af varer, jeg skal bruge til at udforme mine produkter? Her tænker jeg særligt på videokamera, mikrofon, redigeringsmuligheder osv. Herudover har jeg fundet ud af, at jeg kan få et årligt skattefradrag for mit hjemmekontor/arbejdsværelse. Det er da fantastisk! Anyways, jeg ser frem til at høre fra jer. Mvh. Nebelong |
Hvis du var rent forfatter eller komponist var der ikke moms, men du taler om produkter, og jeg vil ikke kunne afgøre om du kan momsregistreres. Tal evt med en revisor, det skal være ret specifikt
Hvis du laver noget der kan momsregistreres ja så skal du lægge moms på alle dine salg og kan trække moms fra de indkøb der er nødvendige. Det er så ikke dine men virksomhedens, og du skal købe dem ud og betale moms hvis du lukker og vil ha dem selv
Har du mange kamera osv indkøb med moms af så bør du på sigt ha ligeså meget ind inkl salgsmoms, ellers kan skat se det som hobby, men det er en anden sag, og blot nævnt fordi de ting du nævner kunne være ting mange til hobby ville købe, men det er helt ok hvis det er med forretning og overskud for øje
Arbejdsværelse i egen bolig vil kræve det kun kan bruges til det, ikke indeholder noget som helst privat, og generelt, at det har egen indgang udefra, ikke gennem øvrige bolig