Hjælp! :) Jeg sidder pt. og tæsker rundt i beregningen af min fortjeneste. Det burde være simpelt, men jeg synes jeg kommer frem til flere forskellige løsninger i beregnings af købsmoms og salgsmoms. Er der nogen som kan hjælpe med beregningen? Min indkøbspris er fx. 40 kroner + moms Det sælger jeg så til 70 kroner inklusiv moms Hvad er min fortjeneste, du må meget gerne vise udregningen :) |
Din købs pris er kr 40 og din salgspris ex moms er 56, din brutto fortjeneste er herved kr 16. Pr salg.
Herudover skal du betale kr 14 til skat i moms pr salg (salgsmomsen) men kan fradrage kr 10 for tidligere afregnet moms af dine køb nettoudgift for momsen på kr 4 pr salg.
Dette er dog hvis du kun har køb vedr dine varer i din virksomhed, da du i tilknytning har momsfradrag for de øvrige køb også som kan have væsentlig indflydelse herpå. Derfor siger man at moms regnskabet er et udlægsregnskab for skat - deraf medtager man normalt ikke momsen i sin bruttofortjeneste, da det aldrig vil være noget du kan have som indtægt.