Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Købsmoms - Salgsmoms

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hjælp! :)

Jeg sidder pt. og tæsker rundt i beregningen af min fortjeneste. Det burde være simpelt, men jeg synes jeg kommer frem til flere forskellige løsninger i beregnings af købsmoms og salgsmoms.

Er der nogen som kan hjælpe med beregningen?

Min indkøbspris er fx. 40 kroner + moms

Det sælger jeg så til 70 kroner inklusiv moms

Hvad er min fortjeneste, du må meget gerne vise udregningen :)

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 16:32

Din købs pris er kr 40 og din salgspris ex moms er 56, din brutto fortjeneste er herved kr 16. Pr salg.
Herudover skal du betale kr 14 til skat i moms pr salg (salgsmomsen) men kan fradrage kr 10 for tidligere afregnet moms af dine køb nettoudgift for momsen på kr 4 pr salg.
Dette er dog hvis du kun har køb vedr dine varer i din virksomhed, da du i tilknytning har momsfradrag for de øvrige køb også som kan have væsentlig indflydelse herpå. Derfor siger man at moms regnskabet er et udlægsregnskab for skat - deraf medtager man normalt ikke momsen i sin bruttofortjeneste, da det aldrig vil være noget du kan have som indtægt.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 6. Oct 12
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 16:40

Tak Cef

Dvs det jeg putter i "lommen er 12 kroner?, hvis jeg ignorer det faktum at jeg også køber noget emballage og lignende til virksomheden

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 17:00

Jeps - hvis man ser bort fra øvrige omkostninger i virksomheden og moms, som altid vil være en omkostning (salg = du opkræver afgift og betaler staten, køb = du betaler og får refunderet = 0 værdi påvirkning).

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:46

Er det ikke nemmere at lade være med at tænke moms. Moms har intet med din fortjeneste at gøre.

Regn din indkøbspris inklusiv alt du ikke får tilbage så som fragt og told indpakning (og alle dine andre omkosninger delt ud på antal styk du sælger - evt hjemmesideomkostninger osv) men uden moms

Regn din salgspris uden moms

Moms er noget du administrerer for skat.dk ikke noget der påvirker dit resultat - så glem alt om moms når du skal tænke fortjeneste

vh

Tilmeldt 6. Oct 12
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 21:24

Det er da det jeg vil gøre John :)

Tak for svar:)

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 23:40

70 kr * 0.8 = 56

56 - 40 = 16 kr i fortjeneste.

Gør dig selv den tjeneste aldrig at kigge på momsen når du laver regnskab for fortjeneste.

Hvis du sælger til forretninger så bør du også kigge på prisen uden moms da de jo kan trække momsen ud.

Men til slutbrugeren skal du se om prisen incl moms er konkurrencedygtig.

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 23:44

Cef:
Din købs pris er kr 40 og din salgspris ex moms er 56, din brutto fortjeneste er herved kr 16. Pr salg.
Herudover skal du betale kr 14 til skat i moms pr salg (salgsmomsen) men kan fradrage kr 10 for tidligere afregnet moms af dine køb nettoudgift for momsen på kr 4 pr salg.
Dette er dog hvis du kun har køb vedr dine varer i din virksomhed, da du i tilknytning har momsfradrag for de øvrige køb også som kan have væsentlig indflydelse herpå. Derfor siger man at moms regnskabet er et udlægsregnskab for skat - deraf medtager man normalt ikke momsen i sin bruttofortjeneste, da det aldrig vil være noget du kan have som indtægt.

Jeg ved ikke om det er mig, men når jeg læser det her så bliver jeg i tvivl om jeg har gjort det rigtigt. MEN jeg ved jeg har gjort det rigtigt...........så jeg håber ikke den stakkel der har stillet spm at han bliver kørt helt væk af sådan en lang snørklet forklaring. Man har da ikke en "netto udgift for moms".

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Tilmeldt 6. Oct 12
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 00:58

Hej Claus, tak for svar

Jeg kan berolige dig med at Cef's svar gjorde at jeg kom frem til de samme resultater som du også foreslår, så helt stakkels var jeg ikke :)

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 02:16

Claus Møller:

70 kr * 0.8 = 56

56 - 40 = 16 kr i fortjeneste.

Gør dig selv den tjeneste aldrig at kigge på momsen når du laver regnskab for fortjeneste.

Hvis du sælger til forretninger så bør du også kigge på prisen uden moms da de jo kan trække momsen ud.

Men til slutbrugeren skal du se om prisen incl moms er konkurrencedygtig.

Man kan jo også sige han giver 50kr for varen incl moms ( = 10kr i udgående moms ). Og han sælger varen til 70kr ( = 14kr i indkommende moms ) Så har han 20kr på varen. Men skal jo også af med 4kr i moms. Hvilket giver en rest på 16kr. Husk at når man lægger moms til er det 25%. Og når man trækker moms fra er det 20%.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)