Hej Amino'er :) Jeg syntes hele tiden, at mobning i skolen er i fokus. Ofte er det blot et taleemne blandt venner/debattøre, men så kommer der et offer i medierne, og så eskalere det fuldstændigt, og alle laver opdateringer på Facebook, Twitter osv. Jeg tænker gang på gang, hvor forfærdeligt det er. Senest offer jeg hørte er Amanda Todd, som jeg på Ekstra Bladet, læste havde begået selvmord i en alder af kun 15år, pga mobning. Det jo helt ekstremt hvor forfærdeligt det er, at andres dårlige opførelse kan resultere i et selvmord - man håber virkelig, at mobberne forstår hvilke konsekvens deres mobning har haft! Jeg læste så i morges på facebook, at Børnefilter, mener at skolen har en stor del af ansvaret for at få stoppet mobningen, og det fik mig til at tænke over, hvor ansvaret er, da der er mange partner indblandet - skolen, offer, mobber, forældre - og vil gerne hører hvad I, mener - er det skolen, forældrene eller begge dele, eller noget helt andet der har ansvaret? Personligt mener jeg, at det både er skolen og forældre, der skal gå sammen og snakke om dette og have en klar plan for, hvad der skal gøre såfremt der bliver mobbet - både overfor mobberen og ofret, lige fra barnets start på skolen uanset alder, da man endda kan blive mobbet i 9. klasse og længere frem. Jeg er selv blevet mobbet i mine unge år. Jeg oplevede at der var godt styr på det i folkeskolens første år, men efterhånden som man blev ældre og ældre, var det som om, at lærenes rolle gik fra at lærer fra sig og holde orden på børnene, til blot at skulle lærer fra sig. Som, at børne blev mere voksne og selvstændig, men det ændre jo ikke noget. Heldigvis vokser de fleste hurtigt fra at mobbe andre, men selv i folkeskolens "voksne" år, og senere på arbejdspladser osv, foregår der mobning.. Så, hvad mener i? Har i selv børn der mobber - hvad gør i ved det? Har i børn der bliver mobbet - hvad gør i ved det? Er skolen indblandet? Gør i og skolen noget for at komme mobning på forhånd? - Det skal lige siges at jeg intet har at gøre med, hverken med EB eller Børnefilter. /Marco Poul |
Mobning - Hvad gør vi?
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
- 1
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)