Hej alle jer på Amino. Jeg er 11 år (Bliver 12 d. 13 november) og er ved at starte min egen virksomhed. Nu har jeg så bare stødt på et problem - Hvad skal man betale i skat? Jeg vil blive rigtigt glad for et svar, så jeg kan komme videre med mit lille firma.
Mvh, Frederikbontved |
Det var tidlligt Det må være som person du vil drive det, jeg tvivler på du i din alder vil få dispensation for at oprette et egentligt selskab (kræver ansøgning som dine forældre skal være med i og dække hvis du påtager dig ansvar m.m.
Som person skal du give dem der betaler dig dit CPR nummer og du skal føre regnskab for alle dine indtægter.
Alt som du har af udgifter som 100% kommer fra, at du skal tjene de penge - trækker du fra
Skattemæssigt er resultatet så personlig indkomst - selvangivelsens rubrik 20 og du udfylder det du venter at tjene for hele året i forskudsskemaet på samme måde - eller i alle fald gør det inden årets udgang, hvis det er mindre beløb
Det som du har læst til nu dækker dig sikkert MEN:
Hvis det du får er løn (ex kører med aviser eller andet) så skal han ha dit CPR og så er det ham der betaler dig der opgiver det til skat som a-indkomst og du checker at det er med i årsopgørelsen i rubrik 11 - men jeg ved faktisk ikke om der er arbejde man på den måde må bruge en 11 årig til, men det er jo en anden sag.
Skulle det være noget du laver for flere forskellige mennesker - f.eks. fixer noget PC eller hjemmeside - eller går med en hund - så kan du gi dem en faktura med dit navn, dit CPR, adresse og din bankkonto - og kalde det Honorar for xxxxx arbejde.
De skal så i princippet opgive det til skat som B indkomst og du skal ha det på årsopgørelsen rubrik 12
Bare klø på - og god vind